کتونی

شاید زمانی که اجداد ما انسان های کنونی و نئاندرتال مشغول اختلاط نژادی در عصر عقل بودند، هیچ وقت فکرش را حزن نمی کردند که خراج ی این تبادل نژادی هزاران سال سپس علت اجل صدها هزاره نفر از فرزندانشان شود. اما به گفته ی پژوهشگران، این آمیزش نژادی نقش مهمی درون مرگ ومیرهای کنونی شاگرد از بیماری کرونا (کووید-۱۹) داشته است.

پژوهشگران روز گذشته گزارش دادند، ژن هایی که از اجداد نئاندرتال به ما انسان های کنونی بوسیله ارث رسیده اند، ممکن است در موارد موکد بلای ناگهانی کرونا نقش مهمی داشته باشند. پژوهشگران درون این پژوهش رشته ای از دی ان ای که با برخی موارد قطعی کرونا مرتبط است را بررسی کرده و آن را با ترادف های ژنی مردمان اروپا و آسیایی که دارای اجداد نئاندرتال هستند مقایسه کردند. این ژن ها روی کروموزوم ۳ یافت می شود و پژوهشگران تغییرات خاصی در این ترادف را با کار بزرگ ابتلا به موارد شدید بلای ناگهانی کرونا مرتبط می دانند.

سوانته پابو و هوگو زبرگ، پژوهشگران آلمانی و سوئدی در مقاله ی خویشتن که تو ارگان علمی «نیچر» منتشر شده، نوشتند:ما (در این پژوهش) علامت داده ایم که خطر (ابتلای قطعی) با بخشی از ژنوم که از نئاندرتال ها به ارث رسا مرتبط است. تقریبا نیمی از اهل جنوب آسیا و حدود ۱۶ درصد از بومی امروزی اروپا حامل این ژن هستند.

این ژن با آمیزش میان انسان های مدرن و نئاندرتال ها که ۶۰ هزار قبل انجام گرفته بوسیله ما به ارث روان است. به این نظم کسانی که امروز این ژن را بوسیله ارث اسیر اند، تا ۳ موافق خطر ابتلای بیشتری به ویروس کرونا دارند. نیز این افراد به ظن بالا، باتوجه به وخامت بیماری، بوسیله مایه تنفس مصنوعی نیاز برملا می کنند.

پابو و زبرگ ژن های مشابهی را در دی ان ای استخوان بندی نئاندرتال ۵۰ هزار ساله ای که در کرواسی کشف شده یافته اند. آن ها همچنین شواهد مشابهی را از اسکلت های یافت شده داخل سیبری بوسیله دست آمده اند. پژوهش ها قبلا نشان داده اند که انسان های مدرن ده ها هزار سال قبل با نئاندرتال ها و گونه ی دیگری از انسان های مقدماتی موسوم به دنیسوواها آمیزش داشته اند. اکنون به انعام دانسته می شود که حدود ۲ درصد از دی ان ای مردمانی با تبار اروپایی و آسیایی را می نبوغ بوسیله نئاندرتال ها نسبت داد.

هوگو زبرگ از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد در این ارتباط به گاردین گفت:وقتی بیدار این موضوع شدم، تقریبا از صندلی ام بوسیله زمین افتادم، زیرا این مدخل از دی ان ای دقیقا مشابه ژنوم نئاندرتال حیات.  

زبرگ و همکارش، سوانته پابو، مدیر مرکز انسان شناسی تکاملی مؤسسه ماکس پلانک آلمان داخل لایپزیگ، گمان می کنند که دلیل باقی ماندن ژن های نئاندرتال در انسان های کنونی، مزیت آن برای مقابله با سایر عفونت ها بوده باشد. ولی تنها حالا که ما انسان ها با عفونتی متاخر مواجه می شویم، عواقب منفی آن بر ما آشکار شده است.

مقاله های مرتبط:۹ ذات جالب و باورنکردنی در مورد نئاندرتال هابر آخرین نئاندرتال ها چه گذشت؟

بااین حال، همچنان محسوس نیست که چگونه این ژن ها می تواند سبب وخیم تر شدن شرایط موارد بلای ناگهانی کرونا شود؛ یکی از این ژن ها درون پاسخ دستگاه ایمنی بدن نقش داشته و ژن دیگر نیز با مکانیسمی که ویروس بخاطر حمله به سلول های بدن بوسیله فرمان می برد ارتباط دارد. زبرگ در این رابطه گفت: در تکاپو هستیم تا مشخص کنیم کدام ژن عامل حقیقی است خواه اینکه شاید چندین عامل اصلی وجود داشته باشد، به هر حال، درحال حاضر نمی دانیم که کدام ژن در موارد کووید-۱۹ نقش اصلی را ادا می کند.

به نقل از مقاله ای که این دو منتشر کرده اند، خوشه ژن های روی کروموزوم ۳ معمولا در بنگلادش یافت می شود. جایی که ۶۴ درصد از مردم حداقل حامل یک نسخه از این توالی دی ان ای هستند. پابو تو این بستگی گفت:این ژن ها به خوبی نئاندرتال ها را در برابر فداکار دیگر از بیماری های عفونی که امروزه دیگر از بین رفته اند محافظت می کرده اند. اکنون، وقتی با ویروس کرونا ویروس مواجه شدیم، این ژن های نئاندرتال پیامدهای ناگواری برای ما بوسیله وهله آورده اند.

برآورد تقریبی پژوهشگران این است که ژن به جای الباقی از نئاندرتال ها موجب مرگ ۱۰۰ هزار نفر بیشتر بر اثر مصیبت کرونا شده است. بااین حال باید بگوییم که نئاندرتال ها ژن های سودمند اضافی را همچنین برای مردم های کنونی باقی گذاشته اند. برخی از این ژن ها موجب اضافه حساسیت مردم به درد شده و برخی همچنین ریسک سقط جنین را کاهش داده اند. زبرگ نیز با اشاره بوسیله این موضوع تصریح کرد که «فداکار از آن (ژن ها) سودمند بوده و فداکار همچنین مضر. این موضوع به مثابه ی یک شمشیر دو لبه بوده است.»

ولی مارک ماسلین، استاد کالج دانشگاهی لندن و نویسنده تاریخچه «مهاد بشریت» که تو آن بوسیله کتاب ی تکاملی انسان پرداخته، آژیر انصاف که نباید نتایج این استیناف موجب ساده سازی بیش از حد علل و تأثیرات همه گیری کرونا شود. او تو این رابطه بوسیله گاردین گفت:کووید ۱۹ یک مصیبت مرموز است و شدت آن نیز به سن و سال، جنسیت، نژاد، چاقی، وضعیت سلامتی و دوز ویروس و سایر موارد مرتبط است. این مقاله، ژنی که از نئاندرتال ها به ارث رسیده را با کار بزرگ ابتلای جدی و عوارض شدیدتر شاگرد از بیماری کرونا مرتبط می داند. اما با بسط بیماری کرونا تو سرتاسر دنیا مشخص شده که این مصیبت روی جمعیت های مختلف پی می گذارد و مشخصا بسیاری این افراد فاقد هرگونه ژن نئاندرتالی هستند. باید جلوی ساده سازی علل و تأثیرات بیماری کرونا را بگیریم، چرا که نحوه ی واکنش بی تا بوسیله این بلای ناگهانی درون مناسبت با آن و سپس پاسخ دستگاه امان بدن خلاصه می شود که بسیاری از عوامل محیطی، بهداشتی و ژنتیکی در آن نقش دارند.بیشتر بخوانید:۱۱ ماجرای واقعی که از فیلم های هالیوودی غم هولناک ترند! (مقدر شدن اول)ناخوش برلین، اولین شخص نجات یافته از ایدز بر پی عطارد درگذشتگربه ها می توانند ویروس کرونا را به یکدیگر منتقل کنندچگونه صدای کلمات را در ذهن خود می شنویم؟رئیس جمهور: ایران آمادگی دارد بخاطر تولید واکسن کرونا با چین همدستی کند
  • ۹۹/۰۷/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی