کتونی

همشهری آنلاین_حسن حسن زاده:  ساکنان محله های درکه، گلابدره و فرحزاد می گویند که سگ های رذل با پیچیدگی فضا به قیافه تکی و گله ای داخل کوچه و خیابان های محله به دنبال طعام می گردند و برای اهالی خیابان کوچک خوف و نگرانی ایجاد می کنند. نگرانی ها از پرسه سگ های رذل وقتی اکید نم می شود که ساکنان نزدیک بوستان های کوهستانی شمال قریه از گازگرفتگی و واقعه حوادث دلخراش برای برخی از اهالی اطلاع می دهند. سری بوسیله این برزن ها زدیم و در گفت وگو با اهالی، شورایاران، مسئولان شهرداری و کارشناسان محیط زیست، ابعاد متنوع این معضل و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کردیم. هجوم سگ ها بوسیله سطل های خاشاک



سربالایی های سریع و پر حرارت گلابدره به شمالی ترین جزء این خیابان کوچک و کوچه های پلکانی بالادست آن ختم می شوند؛ جایی که خانه های قد و نیم جسم و آلونک های فرسوده محله به ارتفاعات البرز تکیه کرده اند. از مسکن های بالادست خیابان کوچک تا گلستان های کوهستانی دهکده، آبک و سورتمه راه زیادی نیست.

شب ها و با تاریک شدن هوا خیابان کوچک های پلکانی خیابان کوچک که بسیاری از آنها به دلیل تأمین نشدن شعاع داخل پیچش فرو رفته اند به جولانگاه سگ های رذل تبدیل می شود. نزدیکی بوسیله چند بوستان کوهستانی، نبود سطل زباله داخل خیابان کوچک های پلکانی بالادست محله و انباشت خاشاک گردشگران تو حاشیه نویسی رودخانه گلابدره، سگ های ولگرد را به دل برزن های این محله می کشاند. در سال های اخیر اما پرسه سگ های ولگرد تو کوچه ها و خیابان های گلابدره، اتفاقات ناگواری برای برخی از ساکنان این برزن رقم زده است.

«مهدی درستکار» عضو شورایاری گلابدره می گوید: «اهالی محدوده تپه آبک که چند قدم با بوستان کوهستانی آبک فاصله دارند سراسیمه رفت وآمد و ورزش فرزندان خویشتن درون برزن ها هستند. خاکروبه هایی که فدایی از گردشگران در بوستان مستقل می کنند و نبود سطل زباله در کوچه های بالادست کوچه عامل پا بر جا تجمع سگ های ولگرد در گلابدره است. سگ های گرسنه غم به هوای غذا به دل خیابان کوچک می زنند و باعث ترس و نگرانی همسایه ها می شوند.» اهالی گلابدره می گویند که با سرد شدن فضا و هبوط غذا درون بوستان های کوهستانی دوروبر به تعداد سگ های ولگرد تو کوچه های خیابان کوچک افزودن می شود. سگ هایی که به هوای تغذیه از خاشاک های حاشیه رودخانه و سطل های خاکروبه گذرشان بوسیله خیابان های خیابان کوچک می افتد.

«سیف الله مایه تسلی لو» از اهالی گلابدره می گوید: «یکی از معضلات برزن ما نبود سطل خاکروبه درون برزن های پلکانی است. فدایی از اهالی زباله ها را در برزن رها می کنند و همین خاشاک ها سگ ها را بوسیله خیابان کوچک می کشاند. ولی تجمع سگ ها در کنار سطل های زباله پایین دست محله بی قراری متجاوز است. هفته گذشته وقتی می خواستم کیسه زباله را تو سطل بیندازم چند سگ به من حمله ور شدند.»  پرسه سگ ها در حاشیه رودخانه درکه



پرسه سگ های رذل در معابر و برزن های درکه هم برای اهالی دردسرساز شده است. ساکنان کوچه های اسلحه سازان و رستمی از ازدحام سگ های ولگرد پیاده شدن سطل های زباله و ایجاد ترس و دلهره برای رهگذران می گویند. کوچه درکه بی آرامی به دلیل جاذبه های گردشگری و قرار قبض داخل مسیر کوهپیمایی، هر روز پذیرای حساب اضافی از گردشگران است.

اهالی این محله کمبود سطل زباله و انباشت کیسه های زباله در کوچه ها و حاشیه روددره درکه را عامل پا بر جا افزایش سگ های رذل تو خیابان کوچک می دانند. یکی از ساکنان کوچه اسلحه سازان عکسی را که شب گذشته از شلوغی سگ های رذل در پهلو کیسه های زباله ثبت کرده است علامت می دهد و می گوید: «این عکس متعلق بوسیله یکی از مناطق حاشیه جنوب تهران نیست. این عکس را ساعت ۸ شب تو کوچه اسلحه سازان و داخل خلط یکی از مدارس کوچه گرفتم. کوچه رستمی بی آرامی بوسیله مراتب متد نامناسب تری دارد. کمبود سطل خاکروبه و رها کردن کیسه های پر از زباله، هر شب سگ های زیادی را به کوچه ما می کشاند. متأسفانه فداکار از اهالی غم زباله ها را در معابر افسون شده می کنند که مولود آن تکثیر تعداد سگ های رذل و نگرانی از رفت وآمد کودکان است.» استشهادیه ای بخاطر جمع آوری سگ ها مریم اشتی/شورایار کوچه فرحزاد

حاشیه روددره فرحزاد داخل محدوده منطقه ۲ هم یکی دیگر از جولانگاه های سگ های رذل است. حضور پرتعداد خاشاک گردها و اقدام بوسیله تفکیک زباله درون حاشیه روددره بستر مناسبی برای تجمع سگ های ولگرد و دیگر جانوران کنایه دار مجهز کرده است. کوچه ها و معابر پلکانی فرحزاد هم از پرسه سگ ها در امن نمانده و اهالی نگران نوزاد ها هستند.

«مریم مصونیت» شورایار محله فرحزاد می گوید: «یکی از معضلات واقعی درون محله ما فعالیت مداوم خاکروبه گردهاست. افرادی که نه تنها داخل حاشیه نویسی رودخانه بلکه در برزن های محله و در کنار سطل ها هم اقدام به تفکیک زباله می کنند. بعد از تاریکی هوا، همین خاشاک ها سگ های ولگرد را بوسیله محله می کشاند. در نزدیکی پل ذوالفقار و برزن های مثال افضلی، شهریار، چهل پله و باغچه حصار بیش از دیگر نقاط برزن گواه انباشت خاکروبه و تجمع سگ های رذل هستیم. به نشانی شهید ساکنان نزدیک باغچه حصار به دلیل شلوغی سگ های رذل تو این باغ و پارس کردن مداوم این سگ ها در تمام ساعات شب هنگام روز استشهادیه ای، انتظام و به شهرداری عرضه کرده اند تا زودتر اقدامات لازم برای جمع آوری سگ های ولگرد ارتکاب شود.»  باغ های طرشت و جولان سگ های رذل مهدی درستکار/تن شورایاری گلابدره

باغ های سرسبز طرشت که طراوت و شادابی خاصی به معابر این برزن قدیمی بخشیده اند هم از تجمع سگ های ولگرد و ایجاد مزاحمت برای همسایه ها در امان نمانده اند. برج برخی از باغ های قدیمی طرشت در جای پا بی توجهی مالکان از بین رفته و فضای سبز این باغ ها به مأمنی برای حضور معتادان، گروه های پرخطر و البته بیتوته سگ های ولگرد تبدیل شده است. سراغ یکی از پردردسرترین باغ های این محله در حاشیه خیابان چوبتراش می رویم. خرابه ضلع غربی و جنوب غربی باغ از بین رفته و دسترسی به آلونک ها و دیوار های تو باغ را بخاطر معتادان آسان کرده است. از طبق دسته معتادانی که در گوشه ای از باغ آتش روشن کرده اند می گذریم و بوسیله آلونک های مخروبه انتهای باغ می رسیم.

چند قدم باقی مانده به بنای مخروبه، از قلب ویرانه های بوسیله جا مانده از کارگاه نجاری، صدای پارس کردن سگ ها بلند می شود. «رمضانعلی ژنرال محمدی» ساکن حلقه مسکونی مجاور باغ می گوید: «زباله هایی که تو باغ ریخته می شود احصائیه سگ های ولگرد را بیشتر کرده است. معتادان و کارتن رویا ها پس از تفکیک زباله بوسیله این سگ ها غذا می دهند و همین موضوع جهت اضافه تعداد آنها شده است. شب ها ساکنان محفل های مسکونی گرداگرد از صدای پارس دسته پرسنل سگ ها رویا اسایش ندارند. اگرچه تا امروز حادثه گازگرفتگی نداشتیم اما چنانچه بچگی از ترس صدای پارس سگ پا به هزیمت بگذارد معلوم ازاله هجوم سگ ها به سمت آن کودک چه پیامد ناگواری خواهد داشت.» مهربانی از سر ناآگاهی رضا طرشتی نژاد/دبیر شورایاری طرشت

به گفته اهالی کوچه طرشت افزایش تعداد سگ های ولگرد در باغ های این محله مقصران دیگری بی قراری دارد. فعالیت چند قسمت قسمت کردن مردمی حمایت از حیوانات که ناخواسته زمینه ساز شلوغی سگ های رذل داخل باغ ها شده اند به این صعب مافوق زده است. خان محمدی می گوید: «طی ماه های اخیر چند گروه مردمی حمایت از حیوانات سراغ سگ های باغ خیابان چوبتراش و چند باغ دیگر طرشت آمده اند. این افراد با غذا اعطا کردن به سگ ها بی اختیار باعث افزایش پری آنها و تجمع بیشتر سگ های ولگرد درون باغ شده اند. از وقتی فعالیت این گروه ها بیشتر شده، تعداد سگ های ولگرد باغ غم به طور محسوسی تکثیر داشته است.»

در دیگر باغ های کوچه طرشت اندوه ازدحام سگ های رذل به معضل عده یک همسایه ها تبدیل شده است. ساکنان کوچه «باغ کاچ» حزن از شلوغی سگ های ولگرد و البته فعالیت دسته های مردمی که به سگ ها در باغ طعام می دهند گلایه دارند. «علی عابدینی» یکی از اهالی محله طرشت می گوید: «فعالیت این گروه های بشریت باعث افزایش تعداد سگ های رذل و خلق حس ناامنی برای همسایه ها می شود. سگ هایی که در باغ ازدحام کرده اند، شب ها در خیابان کوچک های پرگیر پرسه می زنند و باعث ترس و دلهره همسایه ها می شوند.» «رضا طرشتی نژاد» نویسنده شورایاری طرشت غصه می گوید: «هنگام سال های اخیر تعداد سگ های ولگرد در محله ما بیشتر شده است.

آنقدر که هرکدام از اهالی یکبار حزن که شده از هجوم این سگ ها خاطره بد دارد. متأسفانه برخی از اهالی با بی توجهی کیسه های خاشاک را در حاشیه باغ ها ول می کنند. سگ های ولگرد هم سراغ کیسه های خاشاک می روند و زباله ها درون تمام خیابان کوچک و خیابان پخش می شود. درون خراج علاوه پهلو زشت شدن چهره محله، بنیاد برای شلوغی موش ها و احاله انواع مصیبت ها حاضر می شود.» ماجرای یک تصادم دلخراش رمضانعلی خان محمدی/ساکن مجتمع مسکونی مجاور باغ



هنوز از آخرین حادثه دلخراشی که درون اثر حمله سگ های ولگرد برای یکی از ساکنان خیابان کوچک گلابدره رخ داد، بیش از ۲ ماه نمی گذرد. «علی اصغر گودرزی» نوجوان ۱۱ ساله ساکن محدوده تپه آبک مبتلا بازی تو کوچه وجود که ناگهان چند سگ رذل به او حمله کردند. شدت جراحت درون محل گازگرفتگی به اندازه ای بود که با گذشت ۲ ماه از عمل جراحی، هنوز هم این نوجوان به سختی روش می جوی.

«مهدی گودرزی» بابا علی اصغر درباره این سرگذشت دلخراش می گوید: «اطراف غروب وجود که علی اصغر برای بازی با دوستانش از خانه خارج رفت. چند دقیقه بعد صدای فریادهای علی اصغر را از برزن شنیدیم. وقتی سراسیمه خودمان را به کوچه رساندیم، ران پای پسرم غرق در خون وجود. به سرعت او را بوسیله بیمارستان فاطمه الزهرا(س) یوسف آباد رساندیم. شدت جراحت به اندازه ای بود که پسرم را ۵ بار بوسیله اتاق ادا بردند و به بازو پای او متجاوز از ۷۰ بخیه زدند. حالا ۲ ماه از آن حادثه می گذرد و علی اصغر تازه توان گونه روبیدن بوسیله دست آورده. اما متأسفانه هنوز هم تعداد سگ های ولگرد داخل تل آبک متجاوز است و همسایه ها بعد از این واقعه بیشتر از قبل نگران کودکان هستند.»  حی گیری و انتقال سگ ها به پناهگاه خاص 

اگرچه جولان سگ های ولگرد در فدایی برزن های شمالی مناطق یک و ۲ مشکلات بسیاری برای گردشگران، رهگذران و ساکنان این محله ها به همراه می آورد اما معاونت خدمات شهری شهرداری این مناطق با همکاری شریک شدن ساماندهی مشاغل شهرداری تهران، برنامه اختصاص ای بخاطر جمع آوری و انتقال سگ های ولگرد به پناهگاه های خاص مراقبت سگ ها دارند. «علی اکبر کریم پور» معاون امور خدمات شهری و فضا زیست شهردار منطقه ۲ می گوید: «حی گیری، جمع آوری و احاله سگ های رذل به محل های اختصاص نگهداری سگ ها به صورت متمرکز دامن دیدن شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران است.

اما معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۲ محل های تجمع سگ های ولگرد را که از سر گزارش های شهروندان و رصد مداوم کارشناسان مرکز معارفه می شود به شناسایی شرکت ساماندهی می رساند تا با گسیل دسته های ویژه، عملیات حی گیری و انتقال سگ های ولگرد بوسیله پناهگاه محافظت این سگ ها در منطقه ۲۲ عمل شود.»

کریم پور از رصد ویژه برزن های نزدیک بوسیله مناطق کوهستانی و هماهنگی با شرکت ساماندهی مشاغل بخاطر حی گیری و انتقال سگ های ولگرد به پناهگاه می گوید: «ناحیه ۹ شهرداری منطقه به دلیل مجاورت با محدوده کوهستانی و برزن فرحزاد به برهان وجود باغ های پرشمار بسیار از دیگر خیابان کوچک های منطقه با مشکل سگ های ولگرد روبه روست. شهروندان هم در رخساره مشاهده سگ های ولگرد و محل های ازدحام این سگ ها می توانند با سامانه ۱۳۷ ارتباط بگیرند تا با شریک شرکت ساماندهی، عملیات لازم برای انتقال سگ های رذل انجام شود. نیز سگ های ولگرد پس از انتقال بوسیله پناهگاه توسط دامپزشکان، معاینه و در صورت ابتلا به هاری واکسینه، علاج و نگهداری می شوند.»

محمد درویش، کوشا فضا زیست/از خوردنی دادن افراطی به حیوانات شهری پارسایی کنیم محمد درویش/کوشا محیط زیست

نحوه تعامل و رویکرد شهروندان نسبت به حیوانات شهری مانند غذا اعطا کردن بوسیله این حیوانات تو کوچه و خیابان، مدیریت پسماند و... در کنترل جمعیت حیوانات شهری از یکسره سگ های ولگرد بیش مؤثر است. «محمد درویش» فعال هوا زیست، استفاده از تجربه دیگر کشورها در کنترل جمعیت حیوانات شهری و رفتار صحیح شهروندان با این حیوانات را عامل مهمی درون کنترل جمعیت سگ های رذل می داند و می گوید: «کاربرد از امتحان دیگر کشورها در این حوزه بسیار مؤثر است. تو کشورهای هم گذاری اروپا، ظاهر کردن یک سگ یا گربه عاری صاحب در خیابان کوچک و خیابان بسیار مشکل است.

همه سگ ها و گربه ها صاحب مشهود دارند و در صورت مشاهده سگ های ولگرد، شهرداری ها مواجب دارند سگ ها را به پناهگاه های ویژه منتقل کنند. علاوه به خشکی امدن اینکه شهرداری باید شرایط کم قیمت تری برای جمع آوری، انتقال و درمان سگ های ولگرد در پناهگاه ها فراهم و وضعیت را بخاطر سرپرستی افراد داوخواه فراهم کند، شهروندان حزن باید رفتار بی عیب با حیوانات شهری را آموزش ببینند.

اگرچه لازم است سگ ها و گربه ها در کنار انسان زندگی کنند و در طبیعت رها نشوند، شهروندان هم باید از طعام دادن افراطی به این حیوانات پرهیز کنند. زیرا غذا دادن جبون به سگ، اقدام اکولوژیکی این حیوان را تبدیل می دهد و انگیزه اش را برای جلوه گر کردن طعام کمتر می یواش. به عنوان مثال دهات تهران با معضل اضافه پری موش ها مواجه است. دلیل اصلی این اتفاق، دگرگونی اقدام اکولوژیکی گربه ها و کاهش انگیزه این حیوان برای صید موش است.

اتفاقی که تو خراج غذا دادن افراطی به این حیوان تو خیابان کوچک و خیابان یا دسترسی اش به خاکروبه های شهری نما خورده است. بنابراین روش صحیح غذا اعطا کردن به این حیوانات، نخست پیدایش پناهگاه های کافی و مناسب بخاطر سگ های رذل توسط شهرداری، احاله این حیوانات به پناهگاه و شریک شدن گروه های مردمی بخاطر غذا اعطا کردن به این حیوانات داخل پناهگاه ها تا پیدا شدن سرپرست داوخواه است.» این کوشا محیط زیست، مدیریت صحیح پسماند شهری را غصه عامل بنیادی دیگری بخاطر کنترل و کاهش پری سگ های ولگرد می داند و ادامه می دهد: «غذای فراوان برای سگ ها، گربه ها و موش ها در حوالی سطل های زباله بخانه برگشتن یکی از اساسی ترین عوامل افزودن انباشتگی این حیوانات تو خیابان های تهران است. از طرفی همان طور که افزایش جمعیت یک متد حیوانی برای بقای آن اسلوب مضر است به دیگرگونه های جانوری بی قراری خدشه متوجه می کند.

به عنوان مثال افزودن جمعیت سگ های ولگرد یکی از عوامل اصلی آسیب های شدید بوسیله میش بره ها در مناطق حاشیه نویسی ای و ارتفاعات تهران است. در حاصل شهرداری باید توجه جدی رطوبت به مبحث مدیریت پسماند داشته باشد. خوشبختانه طرح «کاپ» سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران شلنگ مؤثری در مدیریت پسماند شهری است. براساس این طرح، سطل های خاکروبه بوسیله تدریج به در آپارتمان ها و خانه ها نقل مکان می شود و هرکدام از سطل های خاشاک مالک پیدا معین می کند. اگر این طرح به درستی عمل شود معضل زباله های مختار شده در دهکده کاهش می یابد و در مولود شاهد کاهش خاکروبه ها و غذای بی قطع برای سگ های ولگرد، گربه ها، موش ها و تکثیر خطرآفرین جمعیت این گونه ها خواهیم بود.»
  • ۹۹/۰۸/۱۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی