کتونی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

نتایج آزمایشاتی که روی به روز رسانی بایوس پردازنده های مستشار ۳۰۰۰ ایفا شده، راهکار AMD بخاطر حل مشکلات بوست پردازنده های یاد شده را زیر سؤال می برد. همان رویه که پیش تیز در زومیت خوانده بودید، چندی از پردازنده های سری رایزن 3000 از دستیابی به فرکانس بوستی که AMD وعده داده، فرومانده بودند. حال به نظر می رسد فریم ور متاخر AMD، تمامی مشکلات مربوط با سرعت کلاک بوست را حل نمی کند.مقاله های مرتبط:بوسیله روزرسانی بایوس برای حل اشکال بسامد بوست پردازنده های نسل سومین رایزن افشا شدتنها برخی از پردازنده های سلاله سوم رایزن AMD قابلیت اورکلاک بالایی دارند

رویه امر AMD مشکلات مربوط به فرکانس بوست پردازنده ها حل کرده، اما در این میان یک مسئله ی اساسی بود دارد. این سیاق بوسیله دید می رسد که پردازنده در جای مناسب به بیشینه تناوب خویشتن نمی رسد.

یافته های مولود از بررسی های وب سایت Tom's Hardware درون مورد به روزرسانی بایوسِ AMD، علامت می دهد پردازنده ی مستشار 9 3900X توانسته پس از تغییرات اعمال شده درون فرم ور، تا بیشینه بسامد ۴.۶۵ گیگاهرتز بوست شود. با این اوصاف تناوب بوست در این پردازنده، نسبت به آن چه که قبل از اعمال به روز رسانی تماشاچی بودیم، ۷۵ مگاهرتز تکثیر یافته است. مشکلات موجود در این سری از پردازنده ها باعث شده بود سرعت کلاک حداکثری از ۴.۶ گیگاهرتز تبلیغ شده، کمتر بوده و تنها ۴.۵۷۵ گیگاهرتز باشد.





چنین افزایشی تو بسامد بوست، آشکارا نتایج خوبی است، اما مشکل جدید از جای دیگری نشات می گیرد. براساس اطلاعاتی که از این خراش ها موجود است، دودمان سوم پردازنده های رایزن به صورت یکنواختی در تمامی هسته ها به بیشینه سرعت بوست مشت نمی یابند، بلکه ترکیبی از هسته های کندتر و هسته های نوک تیز تر بوست می شوند. بنابراین اگر هسته های دیگری بوست شوند که داخل هیچ کدام از فرآیندهای تعیین شده مورد استفاده ای ندارند، با وجود بهبودهایی که AMD بوسیله شفیع ی بوسیله روز رسانی بایوس داخل این پردازنده ها اعمال کرده، مشخصا این پردازنده کمی از سطوح عملکردِ کلیِ خود را از دست خواهد قسط.

به طور خلاصه، اگر هر از گاهی سرعت بوست در برخی هسته ها به عارض نابه جایی افزایش یابد، تأثیرات مثبتی که تغییرات بایوس در عملکرد خراش اعمال کرده، بوسیله حداقل خواهد رسید. با اینکه تمامی این تغییرات در سرعت بوست درون مقیاسی بسیار کوچک است، اما نمی توان از این حقیقت چشم پوشی کرد که پردازنده های AMD، ولو به تفکر بحث اعتماد، باید به سرعت بوستی که این شرکت اعلام کرده دست یابند.



وب سایت Tom's hardware آزمایش ها خود را با پردازنده ی رایزن 9 3900X درون مادربرد X570 Aorus Master گیگابایت ایفا داده است. به این دلیل از مادربرد مذکور کاربرد شده است که تنها شرکت گیگابایت و ایسوس، نسخه ی نهایی فرم ور 1.0.0.3ABBA (را که بغرنج بوست را حل می کند) در مایه های خود به کار برده اند. شرکت های دیگر در حال مهیا از نسخه ی بتا استفاده می کنند. سیستم خنک کننده ای که مورد مصرف صبر گرفته معیار ی آبی همکاری Corsair با معروفیت H115i بوده و تو کنار واحد گوهر تغذیه با حجم ۱۵۰۰ وات قرار پژمرده است تا هیچ مانعی بخاطر رسیدن به زیادترین تناوب بوست وجود نداشته باشد.

در این آزمایش ها طیف وسیعی از بنچمارک ها تک استفاده قرار گرفت که از عموم ی آن ها می توان PCMark 10، GeekBench 4، VRMark و Cinebench را معروفیت برد. Cinebench پیش از این درون نظرسنجی اورکلار مشهور، Der8auer مورد استفاده قرار گرفته و باعث خاکستر گرم ور شد آتش مشکلات بوست سری رایزن ۳۰۰۰ شده حیات. نکته جالب این است که AMD پس از  این نظرسنجی، تقریر داشت که بنچمارک Cinebench معیار مناسبی بخاطر کمیت گیری تناوب بوست پردازنده ها نیست؛ به گفته ی این همدستی در تست های طولانی مدتی مانند آن فرکانس های عملیاتی داخل طول اجرا، مقدور است اندک از حداکثر باشد. اگرچه Der8auer خاطرنشان کرده بود، AMD نسخه ی R15 بنچمارک Cinebench را به عنوان بهتربن معیار برای سنجش سرعت بوست توصیه کرده است.



ولی AMD درون حال مهیا بنچمارک PCMark 10 را گزینه ی بهتری برای رساندن پردازنده به حداکثر فرکانس کاری خود می داند و Tom's hardware همچنین نتایج بوسیله دست آمده از این بنچمارک را قابل توجه عنوان کرده است. خلال این آزمایش ها فعالیت های بوست بیشتری داخل بایوس جدید AMD، نسبت به نسخه ی پیشین مشاهده شده و تناوب های بالاتری از بوست ثبت گردیده است. شایان ذکر است نقاطی که پردازنده بوسیله بیشینه فرکانس بوست دست یافته، نیز بیشتر بوده است.پردازنده های نسل سوم رایزن امتیازات بسیار عطا کسب کرده و ارزش خرید زیادی دارند، حتی چنانچه بوسیله بسامد بوست اعلام شده ی AMD دست نیابند.

بنابراین نتایج بوسیله عمل آمده خوب بوده و همان طور که پیش خیس اشاره شد، وب سایت Tom's hardware در خراش ی مستشار 3900X به میزان ۷۵ مگاهرتز سرعت بوست بیشتری را امتحان کرده است. اما براساس آن چه که قبلا همچنین اشاره شد، این تراشه با بایوس جدید، ترکیبی از هسته ها را که باید بوست شوند، رعایت نکرده و درون هسته های کم فقره به بیشینه بسامد بوست می رسد. اما نکته این است که دستور کار ریز تعبیه شده در ویندوز ۱۰ باید قادر به اضافه بسامد کاری در هسته های کوشا باشد؛ اما همانگونه که Tom's hardware رمز می کند، پس از تجزیه و تحلیل خروجی های آزمون، نتایجی که به دست آمده مشعر از آن است تو بسیاری از موارد، پردازنده هسته های دیگری را به لغزش بوست می کند. این ظن وجود دارد که یک هسته بوسیله طور طولانی و ۱۰۰ درصدی استفاده شده و دیگر جایی برای بوست پایا نماند و در مبادله هسته ی دیگری که مصرف ای ندارند، بوست شود. خوشبختانه اگر مایکروسافت و AMD برنامه ریزهای محصولاتشان را با دقت و تلاش بیشتری ایجاد کنند، این وضعیت تغییر کرده و مشکل یادشده محلول خواهد شد.



ذکر این نکته لازم است که مشکلی که در رفتار پروگرام ریز مشاهده می شود، ناشی از بوسیله روز رسانی بایوس نبوده و این به روزرسانی تنها باعث تکثیر سرعت بوست، بوسیله مدل اعلان شده توسط AMD شده است. همچنین باید در دیدن داشته باشیم که جریان ی بوستِ هسته های دیگر، بسته به کارهایی که با رایانه ی انحصاری خود ارتکاب می دهید، ممکن است چشم انسداد یا حتی برازنده چشم پوشی باشد. وب سایت Tom's hardware نیز می افزاید، شاق بوست درون هسته های غیرفعال داخل سایر بنچمارک ها جز PCMark 10 و Geekbench مشاهده نشده و آن ها عملکرد چشم گیرتری را داخل افزایش سرعت بوست علامت دادند.

البته نباید فراموش شود خلال مشاهده ی عملکرد سری رایزن ۳۰۰۰ بخاطر اولین وعده در بازار، این تراشه ها امتیازات زیاد خوبی در تمامی حصه ها تصرف کردند و قیمت فروش خارق العاده ای نسبت بوسیله بها خود دارند، حتی چنانچه به سرعت فرکانس بوستی که AMD تبلیغ کرده دست نیابند. همان نحو که از ابتدا درون ماجرای بوست پردازنده های مستشار ۳۰۰۰ مشخص بود، نکته ی اصلی این است که این خراش ها برای استفاده کننده چه کاربری خواهند داشت و باتوجه عملکرد تحسین برانگیز آن ها نسبت بوسیله قیمتی که دارند، طیف وسیعی از کاربری ها را پوشش می دهند.بیشتر بخوانید:مشخصات پردازنده AMD Ryzen 5 3500X روشن شدAMD از پردازنده سرور Epyc 7H12 رونمایی کردپردازنده های ۱۰ نانومتری تایگرلیک اینتل، ۵۰ درصد حافظه کش بیشتری خواهند داشتپردازنده ۶۴ هسته ای AMD موفق بوسیله کدگذاری آنی فیلم های 8K شدازراک مادربورد X570 Aqua را رونمایی کرد