کتونی

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، در هفته مبدا مهرماه، رکورد بدیع ای برای قیمت دلار در صرافی های میدان آزاد ثبت شد؛ ۲۸۱۰۰ تومان. یک هفته پس از آنکه رییس کچل بانک مرکزی در پیامی برای چندصدمین کود وعده داد که میدان ارز بوسیله قاعده قائم خود بازمی گردد، ولی موج افزایشی قیمت ها در دو بازار ارز و سکه، از ابتدای سال آغاز شده و حالا با بخشیدن ۶ ماه از سالی که اقتصاد ایران علاوه بر بایکوت ها، با مشکل بزرگ تری به معروفیت شیوع ویروس کرونا نیز درگیر است؛ به رکوردهای جدیدی دست برملا کرده است.

قیمت دلار از ۱۶ هزار تومان ابتدای امسال بوسیله ۲۸ هزار تومان و ارزش سکه نیز از ۶ میلیون تومان به متجاوز از ۱۳ میلیون تومان رسیده و با این حساب، ارزش دلار در اختتام شهریور امسال ۷۵درصد نسبت بوسیله فروردین ماه و شروع آغاز به کار بازارها نمو کرده است. داخل همین بازه زمانی، قیمت مبلغ بهار آزادی به عنوان گزینه جایگزین سرمایه گذاری همچنین ۱۱۱درصد رشد کرده است. رشد قیمت ها درون بازار ارز موجب شده تا بازارهای موازی همچنین عرشه فایده صبر گیرند و قیمت گوناگون لوازم و خدمات همچنین به متعاقب گرانی دلار با شوک تکثیر بها مواجه شده اند.

گفته می شود بخش اهمیت از نوسانات بازار ارز به دلیل مشکلات واردکنندگان تو تامین ارز از سامانه نیما، کاهش درآمدهای نفتی، ادخال تقاضا از راسته بورس به میدان ارز و ادامه نگرانی های دیپلماتیک و فضاسازی های موجود درخصوص فعال سازی مکانیسم ماشه توسط اقبال امریکاست. بانک مرکزی از ابتدای امسال تقلا کرده تا ارز حاصل از صادرات لوازم را نیز با مکانیسم های مختلف به ایران برگرداند که تاکنون این محاکمه نیز با مشکلاتی مواجه بوده است. رییس کچل بانک مرکزی در تیر ماه امسال به برخی از دلایل ارتعاش میدان ارز اشاره کرده و گفته بود؛ درون دو ماه ابتدای سال به دلیل تبعات مسری کرونا و سپرده شدن مرزها و نیز کاهش ارج محصولات صادراتی شبیه فرآورده ها، نفت و پتروشیمی، ناترازی هایی بین ارائه و تقاضای ارز بوسیله وجود آمد که همگی این موارد و همچنین خار های روانی که به دلیل تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه ای که به بی معنی علیه جمهوری اسلامی صادر کرد موجب ایجاد جو سیلان علیه ایران شد.

او همچنین به جریان تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز رمز داشته و اصرار کرده بود که تا پایان مقصد ماه که بخاطر آنها فرصت تعیین شده، باید با پیشدستی کردن بیشتری ارز خویشتن را برگردانند. زمانی که این اظهارات از لفظ رییس کل بانک مرکزی مطرح شد، نرخ دلار درون بازار آزاد بین ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان بود، بانک مرکزی گفته بود شوک میدان ارز موقتی و گذراست، اما قیمت دلار در مرداد ماه مرز ۲۲ هزار تومان را بی قراری رد کرد و در شهریور ماه بوسیله محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در بدیع ترین اظهارات موجود نیز محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری از آغاز اقدامات حقوقی برای اخذ مطالبات از کره جنوبی اطلاع داده و گفته که «شاهد مدال های مثبتی از لفظ کره جنوبی هستیم و منتظریم به آنچه گفته اند، ادا کنند.» با این همه، تا اینکه این اظهارنظر مقام بلندپایه دولتی همچنین نتوانسته فضای بازار ارز را باثبات بطی ء و بوسیله رویت می رسد شبیه بازار سرمایه، نوعی «بی اعتمادی» به اقدامات و اظهارنظرهای مسوولان دولتی در این باره حیات دارد.  با توجه به این شرایط، این سوال مطرح است که برای کاهش نهضت ارزی و مهار ارز در شرایط تحریمی چه باید کرد؟ تسهیل در فرآیند صادرات غیرنفتی

عباس آرگون عمده ترین برهان افزایش نرخ ارز را شدت بایکوت ها عنوان می یواش و به «متکی» می گوید: فردی در صادرات نفت در پیاده شدن پدیده منحصربه فرد پاندمی ویروس کرونا که باعث کاستی صادرات کالاهای غیرنفتی نیز شد منابع ارزی قضا و قدر را کاهش داده است. این تن هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در تشریح این مساله می گوید: عملا زمانی که اعتدال نمایش و تقاضا داخل بازار ارز بوسیله هم بخورد، مقدار ها تصاعدی خواهند شد و منجر بوسیله تکثیر نرخ ارز می شود. 

آرگون می گوید: در صورتی که میانگین بها نفت یا صادرات آن قرین گذشته بود، امروز با این مشکلات مواجه نبودیم و به نظر می رسد تو حال مجهز برای آنکه نیازهای ارزی کشور مطمئن شود و فرآیند صادرات غیرنفتی تسهیل شود، حمایت از تولید کالاهای صادرات محور بوسیله کشورهای همسایه و بازارهایی که تاکنون به آنها دسترسی نداشته ایم را داخل اولویت قرار دهیم.

این فعال بخش خصوصی با مداومت بر اینکه تسهیل در صادرات کالاهای غیرنفتی منجر بوسیله افزایش درآمدهای ارزی خواهد شد، ادامه می دهد: پیمان اوراسیا فرصتی کم ارزش برای صادرات محصولات غیرنفتی ایران به خصوص اقلام خوراکی است که البته توجه بوسیله ساماندهی شریک ها و مدیریت صادرات را می طلبد ضمن آنکه افزایش چونی کالاها برای مناظره برندسازی در این سطر متجاوز حایز اهمیت است.

او درخصوص دخالت های بانک مرکزی داخل افزایش نرخ ارز نیز معتقد است؛ بانک مرکزی به دنبال تخصیص بهینه ارز درون کشور است و زمانی که منابع ارزی تو کشور محدود می شود، این نهاد چاره ای جز سیاستگذاری ها تو حوزه عرضه و تقاضای ارز درون بازار ندارد البته امکان پذیر است در این دادرسی ها گاهی اشتباهاتی همچنین عارض دهد. افزایش نرخ ارز چه تبعاتی در پی دارد؟

به گفته برخی کارشناسان، نوسان نرخ ارز ناگزیر از رخداد رویدادی داخلی خواه خارجی است، ولی آنچه بحران زاست عدم توانایی کنترل این نوسانات و عوامل موثر پهلو آن ازسوی دولت است.

یکی از بنیادی ترین پرسش هایی که پس از خاربن های ارزی همیشه مطرح می شود، این است که آثار ناشی از این خار ها روی دستمزدها، خرج کالای تولیدی، شرایط سایر بازارها، تورم و نمو اقتصادی، تراز تجاری و میزان صادرات و واردات و توزیع شادکامی و درآمد شهروندان چه خواهد بود؟ پاسخ بوسیله این استفسار مرموز است، ولی به زبان ساده، با هر شوک و عبور از آثار کوتاه مدت شوک اولیه تو اقتصاد، مدت زمانی لازم است تا زیربخش های صرفه جویی خود را با شرایط متاخر سازگار کند و بوسیله خال تعادلی جدید برسد.

فرآیند جهش نرخ ارز انگیزه شده تا به یک باره نرخ مواد ابتدایی بنگاه های تولیدی افزایش شدیدی روشن کنند و همدستی ها با تنگنای اعتباری تو تامین سرمایه تو عزاداری مواجه شوند. این فقره به این دلیل رخ داده که در سال های گذشته سیاست تثبیت نرخ ارز درون شرایطی که کشور تورم های دورقمی داشت، اتکای زیادی به واردات مواد بدوی و کالاهای واسطه ای که سود سرشاری را بخاطر واردکنندگان ایجاد می کرد، تکثیر یافت.

اما در حال حاضر کاهش درآمدهای ارزی کشور موجب شده تا صرفه جویی بیدار یک بازه متاخر تورمی شود. تو وضعیت فعلی الگوی استعمال مردم نیز با «نبود» خواه «افت» سبدهای کالایی از یک فروغ و کاهش قدرت بیع از طرف دیگر، تغییر کرده و ادعا برای کالاهایی که با ارزبری فوقانی مطمئن می شوند و متناسب با سطح درآمدهای اغلب اقشار جامعه نیستند، کاهش برملا کرده است.
  • ۹۹/۰۷/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی