کتونی

شبکه ی عکس پایه لنزور (Lenzor) که شرکت صباایده راه اندازی کرده بود، روز سه گانه شنبه گذشته از پایان کار خود معارفه رحم. لنزور اطلاعیه ای روی وب سایتش قرار داده و داخل آن اطلاع دادن کرده است که کاربران تا پایان مرداد بوسیله اطلاعات و تصاویر خویشتن دسترسی دارند. لنزور وامی بوسیله مبلغ پنج میلیارد تومان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته که جزو قرضه های هنگفت پرداخت شده به شرکت های فناوری محسوب می شود.

شرکت صباایده که هلدینگ فعالی در حوزه ی ویدئو و استریم و تبلیغات آنلاین محسوب می شود، پلتفرم هایی متشابه فیلیمو، آپارات، آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن و... را تو زیرمجموعه ی خویشتن دارد. سرو های دیگر این مجموعه مانند شبکه ی اجتماعی کلوب و میهن بلاگ نیز از مدت ها قبل از مرکز توجه ی صباایده خارج شده اند. صباایده اندوه زمان حال نیز روی چند ایده ی مختلف تمرکز و سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش روزنامه ی بامداد نو، محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل صباایده، بهمن ۱۳۹۷ درباره ی دریافت قرضه پنج میلیاردتومانی اعلام کرده بود که این وام شش ونیم سال پس از زمان آغاز به فرمان این شبکه پرداخت شد. وی درباره ی مبلغ بازپرداخت این بدهی همچنین عنوان گفته بود که سکه آن ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

بوسیله گفته ی شکوری مقدم، مدیرعامل صباایده، فکر راه اندازی لنزور بوسیله زمان فروخته شدن اینستاگرام بوسیله فیسبوک در سال ۲۰۱۲ بازمی گردد. مدیرعامل صباایده در اواخر سال ۲۰۱۲ از گونه اندازی لنزور شناسایی داد. شکوری مقدم اطلاع دادن کرد این شبکه ی اجتماعی داخل روزهایی تأسیس شد که هنوز اینستاگرام داخل ایران آن چنان که بایدوشاید، شناخته شده نبود. لنزور به ادعای مدیرعاملش در مدت کوتاهی ۳۰۰ هزار کاربر جذب کرد و نصیب ۱۲ هزار تمثال در آن بارگذاری شد. در ابتدا، صبر بر این بود که سکه بدهی دریافتی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صرف توسعه ی شبکه لنزور شود. شکوری لایق نیز درباره ی نحوه ی مصرف این وام پنج میلیاردتومانی اشاره کرده بود که نرم ابزار لنزور شبیه دیگر سرو های کلکسیون صباایده روی ابر زیرساختی یکپارچه صبر انصاف و این مبلغ نیز برای ترقی ی باطراوت افزاری زیرساخت ابری مشترک بخاطر همه ی سرویس های صباایده صرف خواهد شد. بسیاری از مسئولان و مقام ها امیدوار بودند که لنزور بتواند جایگزین مناسبی بخاطر اینستاگرام باشد. این شبکه ی اجتماعی که مشابه اینستاگرام بود، تا دو سال گذشته با استقبال نسبتا مناسب کاربرانش مواجه شد.

درواقع، لنزور درادامه ی تلاش برای تأسیس پلتفرم های تبعه بوسیله مشیت جذب مخاطبان متد اندازی شد. برخی نهادها و شخصیت ها تو این شبکه ی مدنی آلبوم و ورقه رسمی داشتند و این شبکه ی مدنی همچنین مجاهدت کرده وجود امکاناتی دراختیار کاربران فعالش قرار دهد که در اینستاگرام وجود ندارد. امکان پیداکردن دوستان حاضر در لنزور ازطریق مخاطبان تلفن، ذخیره ی یمین عکس ها در گالری، اشتراک گذاری عکس ها، سیاهه دسته بندی تصاویر و تاسیس آلبوم های جداگانه برای قسمت قسمت کردن بندی تصاویر، کمی از این امکانات بود.

درحقیقت، می استعداد گفت که لنزور سنخ دیگری از شبکه ی مدنی کلوب محسوب می شد که آن غم زیرنظر صباایده، تا مدتی طرفدارانی را میان کاربران ایرانی ازآنِ خویشتن کرد؛ ولی به مرور متشابه بسیاری از پلتفرم های داخلی دیگر، به دست فراموشی سپرده شد. لنزور برای به اشتراگ گذاشتن تصاویر نقشه کشی شده بود. آلبوم های رسمی و تأییدشده ی سیاست مداران و هنرمندان مانند کلوب درون لنزور همچنین مشاهده شدنی بود. درون زمان فعالیت لنزور، کاربرانش شکایت هایی مانند وقفه های برنامه خواه سرعت ناچیز خواه اختلال در بارگذاری عکس ها را ثبت کردند؛ ولی به مرور زمان، به برهان فیلترینگ و نظارت سختگیرانه ی تویی بر محتوای سرویس آن، بسیاری از کاربران این پلتفرم را رها کردند و در اینستاگرام شروع به فعالیت کردند که پلتفرمی قوی مرطوب و محتوایی آزادانه تیز داشت. شکوری مقدم، مجموعه ای از این سخت گیری ها را دلیل توقف ترقی و تنخواه گذاری در لنزور اطلاع دادن کرد.

درون سال های اخیر، معرفی تعداد زیادی از پیام رسان های تویی را تماشاچی بوده ایم. برای مثال، «بله» و «آی گپ» و «سروش پلاس» که ازلحاظ ویژگی ها و کیفیت ساخت به هیچگاه وجه با نمونه های اجنبی مقایسه شدنی نبودند و ارشد ترین مشکلشان را می توان اندازه دوباره دسترسی و پایدارنبودن پیوند عنوان کرد.

قضا و قدر تا امروز برای تولید پلتفرم های داخلی ولیعهد پلتفرم های اجنبی تلاش کرده است؛ بااین حال با نگاهی مختصر به فهرست شبکه های اجتماعی ایرانی، می توان مخبر شد که بسیاری از شبکه های اجتماعی تویی نه تنها هیچگاه گاه به مقبولیتی درخور توجه درون میان کاربران ایرانی نرسیدند؛ بلکه حروف فعالیتشان چه ازلحاظ دانش فنی و چه ازلحاظ رقیق گیری های لحاظ شده، به قدری با بغرنج رو به رو شد که مدیران آن ها از ادامه ی فعالیت شبکه های خود منصرف شدند.

در سال های اخیر، قدیم شاهد بوده ایم که استقبال کاربران از هرکدام از شبکه های اجتماعی داخلی منوط بوسیله فیلترینگ یا کم اهمیت جلوه اعطا کردن رقیب خارجی آن شبکه ی مدنی بوده است. برای مثال، آپارات در زمان فیلترینگ سایت یوتیوب با استقبال فراوانی مواجه شد خواه محبوبیت جمیع بازار به تعاقب محدودیت های گوگل روی گوگل پلی و نرم افزارهای ایرانی تکثیر یافت. برخی از این سرویس ها می توانند با معیار های خارجی هم چشمی کنند؛ اما چرا مردم تو هر موقعیتی ترجیح می دهند از سرو های خارجی استفاده کنند؟ آیا کامل سرویس های محبوب خارجی باید حد تبعه تویی داشته باشند؟ 

به روزرسانی:

صباایده امروز اطلاعیه ی خود را در توضیح اختتام فعالیت لنزور منتشر کرد. صبا ایده داخل این اطلاعیه گفته است که لنزور پس از هفت سال از زمان شروع بوسیله کار، به دلیل بحران‏ ها و مشکلات مختلفی از اول بود داشت، ناچار به پایان فعالیت شده است.

دلایل عمده ی صباایده بخاطر پایان فعالیت لنزور ، دو مورد بیان شده است:مشخص نبودن رله شبکه های اجتماعی و حدود مسئولیت سرویس‏ دهندگان درون ایران و همچنین حاضر بودن پشتیبانی حقوقی (عملی و خیر تئوریک) از این نحو خدماتمعین نبودن خطوط قرمز‏ فرهنگی و سرگردانی مدیران این روش شبکه های اجتماعی نسبت به نظرات متنوع و بعضا سلیقه ای ارکان و متولیان مختلف فرهنگ کشور که تا بوسیله امروز هم ادامه دارد





 صباایده افزایش کرده که گشادگی و توسعه ی شبکه های اجتماعی تو هر کشوری پیش از هر دغدغه ی فنی و زیرساختی، نیازمند تعیین تکلیف مشعشع و عملی دو محور فوق است و شوق می جوی با رفع این موانع و توکل به حصه خصوصی تو آینده شاهد ظهور و بروز شبکه های اجتماعی موفق متشابه دیگر کشورها باشیم.بیشتر بخوانید:همه گیری ویروس کرونا درون ایران از نگاه آمار و ارقام [بوسیله روزرسانی: ۲۷ مرداد ۹۹]بسته های بلند مدت به اپراتورهای موبایل برگشتند [بوسیله روزرسانی]پخش هر برنامه ای در رسانه های صوت و شمایل مجازی به مجوز ساترا احتیاج داردسورنا ستاری: تمام تجهیزات برای مقابله با کرونا داخل داخل سرزمین تولید می شودترافیک ورودی اپراتورهای تلفن همراه افزایش یافته است
  • ۹۹/۰۵/۲۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی