کتونی

روش کریسپر، بهسازی بسیار دقیق، سریع العمل و کمینه خرج DNA را ممکن می سازد. عملکردهای مولکولی این وضع بوسیله لباس ساده، اغلب بوسیله عنوان چیزی توصیف می شوند که اجازه ی «برش» و «چسباندن» ژن ها را مهیا می کنند. این رویه در مردم ها وعده ی اصابت با مصیبت ها و کشتن باکتری های امین دربرابر آنتی بیوتیک ها را در سطح ژنتیکی می دهد.

در این مورد، نحو تصحیح ژنوم CRISPR-Cas9، روی اسلوب ی ماهی مختلط باله بلند نزدیکِ ساحل (Doryteuthis pealeii) به کار گرفته شد تا یک ژن عامل رنگدانه را غیرفعال کند. این رنگدانه معمولا درون چشم ماهی مرکب و درون سلول های پوستی اختصاصی که کروماتوفور معروفیت دارند، وجود دارد. جوشوا رزنتال از آزمایشگاه زیست شناسی دریایی (MBL) دانشگاه شیکاگو می گوید: «این قدم اولین ی مهمی به سوی توانایی کوشا کردن و غیرفعال کردن ژن ها درون سفالوپودها بخاطر پرداختن به سوالات بیولوژیکی متنوع است.»



بچه ماهی های ویرایش ژن شده با کریسپر

از دیرباز ماهی مرکب باله بلند نزدیکِ ساحل مورد توجه دانشمندان راحتی داشته است و مطالعات انجام شده روی این سیاق از ماهی مختلط که به دهه ی ۱۹۵۰ باز می گردد، نقش قابل توجهی درون شالوده ی علوم اعصاب داشته است. برای مثال، اولین وصف از تکانه عصبی روی این ماهی انجام شد.

سفالوپودها (ماهی مرکب، هشت پا و سپیداج) نسبت به بی مهرگان دیگر مغزهای بزرگ تری داشته، دارای نبوغ بازنویسی اطلاعات ژنتیکی خویشتن بوده و از ترفندهای جالب و شگفت انگیزی (مانند داشتن توانایی تبدیل رنگ فوری) همچنین برخوردارند.مقاله های مرتبط:تقلید از ماهی مرکب برای نامرئی کردن سلول های انسانابزار ویرایش ژن داخل ماهی مرکب؛ راه گشای درمان مصیبت های ژنتیکی داخل آدم

داشتن توانایی ویرایش ژن در این موجودات، صعود ارشد جدیدی است و بوسیله این ترتیب، ماهی ممزوج می تواند در سیاهه ارگانیسم های مدل مطالعات ژنتیکی مشابه مگس های دشت و گورخرماهی قرار گیرد. این موجود در مطالعات تکامل، پزشکی، رباتیک، مواد و تا اینکه فهمیدن تقلبی می تواند مفید باشد. روزنتال گفت: «آن ها این مغزهای بزرگ و این تیرگی های رفتاری را به رخساره کاملا ول تکامل داده اند. این فرصتی برای مقایسه ی آن ها با آدم و مطالعه عناصر مشترک و عناصر منحصر بوسیله فرد آن ها فراهم می کند.»

چیزی که باعث موفقیت دستاورد جدید می شود، گونه ظریفی است که در آن کریسپر به حکم اندوهناک شده است: گذر از لایه ی اجنبی ابکی جنین تک سلولی ماهی مرکب با استعمال از قیچی های ریز و سوزن کوارتزی و بعد متولد کردن آن. زمان بندی ویرایش ها بسیار مهم حیات. پژوهشگران پس از چندین شروع ناموفق (و شکستن سوزن ها) توانستند وعده هایی را با سلول های دارای رنگدانه کمتر و چشمان علنی برنده ایجاد کنند.

ازآن مکان که این ماهی های ممزوج استاد بهسازی کد ژنتیکی خود هستند، کام می رود استیناف های جدید تکنیک های موجود را حتی فراتر از چیزی که است، ببرد. مرحله ی بعدی کار، آزمایش همین تکنیک درون گوناگون کوچک تر ماهی ممزوج است که پرورش (و مطالعه ی) آن ها در آزمایشگاه سهل زیرفون است.



ماهی مرکب وضع ی Doryteuthis pealeii در آب

در آینده، این روش بخاطر پژوهشگرانی که عملکرد ژن های خاصی درون ماهی مرکب را آزمایش می کنند و برای ردیابی ژن هایی که فعالیت عصبی را در این موجودات کنترل می کنند، بسیار پرمنفعت خواهند حیات. گزینه های سابق الذکر قبلا به سادگی در دسترس نبودند. کری آلبرتین از MBL گفت: «ما حالا واقعا توانایی آزمایش این موضوع را داریم که یک ژن انفرادی چه کاری انجام می دهند. چنانچه پنج سال پیش از غلام می پرسیدید که آیا می توانیم چنین موثر را عمل دهیم، می خندیدم و می گفتم من رویای آن را دارم. غلام فکر نمی کردم این ممکن باشد. با این حال اکنون اینجا هستیم.»

نتایج این پژوهش در روزنامه ی Current Biology منتشر شده است.بیشتر بخوانید:انسان چه زمانی نحوه کاربرد از آتش را کشف کرد؟ساخت دستگاهی که می تواند رویای افراد را دستکاری کندآمونیوم نیترات چیست و چگونه موجب شکافتن اجل جنین در لبنان شد؟چرا گیاهان سبز هستند؟انتقام جویان یا بازگشت بوسیله آینده؛ کدام فیلم، سفر در زمان را جماز نمدار به تصویر می کشد؟
  • ۹۹/۰۵/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی