کتونی

راه اندازی خیرات ی Alcoholic Anonymous (AA)، دعایی به نام آرامش دارد در این دعا آمده است:آرامشی به من خوبی کن تا بتوانم چیزهایی را که نمی توانم تغییر دهم، بپذیرم، شجاعتی به من بده تا چیزهایی را که می توانم، دگرگونی دهم و بینشی بوسیله من دهش کن که بتوانم این فرق را درک کنم.

دعای فوق به رخ مرتب در جلسه های دایره AA تکرار می شوند. این معرفت به معاون افرادی می آید که درون عمر روزمره با عدم قطعیت روبه رو هستند. این ذهنیت همان ذهنیتی است که بازماندگان سرطان و بیماران خاص برای مدیریت شرایط آموخته اند. داخل وضعیت دنیاگیری کرونا، این استراتژی و دیگر لباس های پذیرش درمانی (ACT) می توانند به آرامش ذهنی افراد معاون کنند.

اما چرا باید شرایط غیرقابل تغییر را پذیرفت؟ یک دلیل این مسئله حاضر بودن قطعیت زمان و نحوه ی مدیریت شرایط است. شرایطی که برای یک ماه سزاوار سرزنش تاب است ممکن است برای شش ماه، یک سال یا مدتی نامعلوم داخل آینده، غیرقابل تاب باشد.

مسئله، تفاوت بین ناخوشایند و قابل تحمل در پیوستگی های منفی است. دکتر کیت هامفریس، لله روانپزشکی دانشگاه استنفورد معتقد است درد معمولا زمانی غیرقابل تحمل است که افراد ندانند چه زمانی طولانی می شود. او می گوید:چنین چیزی را در همگی گیری ها می توانیم به وضوح ببینیم: کسی نمی داند چه زمانی بیماری ته می یابد و این ذهنیت همه چیز را بدتر می کند؛ بنابراین هرچند اتحاد های لوس وضعیت زندگی را بدتر می کنند یا فرجام مشخصی ندارند، افراد باید سعی کنند با آن ها کنار بیایند. عدم قبول محدودیت ها می تواند به اضطراب، ملالت و عار منجر شود.

با اینکه افراد معمولا به محیط های قابل پیش بینی مراد دارند، هیچگاه چیز متناسب پیش بینی نیست. درواقع، کاملا به پشت این جریان رخ می دهد. دکتر استیون هایز، استاد مؤسسه ی روانشناسی نوادا تو دانشگاه نوادا، رنو و مؤلف ذهن آزاد، می گوید:شاید همین زمان حال عطارد خواه کووید ۱۹ داشته باشیم و از آن فاتحه نباشیم؛ بنابراین ذهن ما تصور می بطی ء اگر نگران باشیم همگی چیز حل خواهد شد؛ ولی ویروس، اهمیتی به حوصله یا عدم تحمل ما نمی دهد و صرفا با نگرانی خلاصی روشن نمی کنیم. تاب شرایط به خشکی امدن عهده ی خود ماست.

درد اندوه شبیه عدم قطعیت، بخشی جدایی ناپذیر از عمر انسان است. درد تنها مختص به کووید ۱۹ نیست؛ بلکه وقتی به شکلی غیرمنتظره بوسیله سرطان مبتلا می شود یا ابستنی پیچیده ای را می گذراند، درد را طاقت می نرم. حکیم هایز می گوید:انسان یار دارند خوشبختی و لذت را داخل طول زندگی تجربه کنند؛ اما وقتی به پیمانه ی کافی زندگی کنند با دردها و مصیبت ها و انواع بی آرامی روبه رو خواهند شد. این بخشی از زندگی است و پذیرفتن درد برضد مجاهدت برای دگرگونی آن، می تواند تأثیر چشم گیری داشته باشد. حافظه ما می گوید آینده در صورتی بهتر است که ناراحت آن باشیم؛ اما موافق داده ها افراد نگران، عملکرد کوفته تری دارند.بخاطر طاقت شرایط غیر قابل تحمل، باید از انواع افکار و احساسات استقبال کرد

درنتیجه باید روش های سازگاری را آموخت (برای ایده های بیشتر راهنمای موسسه جهانی بهداشت را ببینید). یکی از مهارت های مهم، انعطاف قضیه است. دکتر هایز این مهارت را اقتدار انعطاف در برابر انواع افکار و انواع احساسات تمجید می نرم. از طرفی نباید با وضع های مخربی مثل کاربرد الکل خود را تسکین رحم. در پژوهشی که در طول دنیاگیری کووید ۱۹ منتشر شد، افرادی که استرس بالایی داشتند به دلیل بدبینی یا عدم انعطاف، مشکلات فکری اضافی علنی کردند. به گفته ی دکتر هایز براساس کامل داده ها، مهم ترین معیار بخاطر پیشگویی حالت های روانی، فرآیندهای انعطاف روانی است. او می گوید: «فرآیندهای انعطاف پذیری نشان می دهند افرادی که نگرانی بالایی دارند چه تفاوتی با افراد سازگار دارند.»

خوشبختانه طبق پژوهش ها، انعطاف قضیه را می نبوغ بوسیله استراحت آموخت. دکتر رواندا مروین، استادیار و روانشناس در بخش روانپزشکی و علوم رفتار دانشکده ی پزشکی دانشگاه دوک می گوید:موضع فعلی ما بیشتر به ماراتن شباهت دارد تا دوی سرعت. باید با شرایط پیش آمده پیاده شدن بیاییم و متناسب با آن ساختارها و روتین های جدیدی را خلق کردن کنیم و حالا زمان بسیاری احسان برای تحصیل است. فرصت احسان به دست آورده اید. حالا زمان آن است از خود بپرسید چگونه هستید؟ تا چه اندازه انعطاف پذیر هستید و تا چه پیمانه شرایط را تحمل می کنید؟۳ مهارت پذیرش درمانی (ACT) برای بقا در دنیاگیری کووید ۱۹

۱.   در حین زندگی کنید: وقتی خشمگین خواه نگران هستید، ذهن شما نسبت به آینده نگران است. بخاطر شهید فکر کردن می کنید این شرایط چه زمانی طولانی می شود یا داخل برگ ریزان چه اتفاقی خواهد افتاد و معمولا فکر کردن کردن به آینده داخل این طور شرایطی به معنی پروگرام ریزی بخاطر آن حلق. افراد معمولا داخل شرایط ملالت به نشخوار افکار گذشته تمایل برملا می کنند و حسرت می خورند که عمر طبق خواهش آن ها نگذشته است. بوسیله گفته ی طبیب مروین، حافظه انسان هواخواه سفر تو زمان است.

بخاطر کنار آمدن با شرایط باید درون زمان حال عمر کرد و نگرانی های گذشته را مختار کرد. برای رسیدن بوسیله این هدف مراحل مافوق را عقب کنید:ببینید فکرتان بوسیله کدام سرنوشت از گذشته بیشتر سوق پیدا می کند و به جای تمرکز کنار آن سعی کنید این افکار را رها کرده و در زمان حال زندگی کنید.یکی از استراتژی های کارگر بخاطر حل بغرنج فوق، توجه به حواس پنجگانه است: آنچه می بینید، می شنوید، حساسیت می کنید، می چشید یا بو می کنید. استراتژی دیگر، تنفس است. در این روش باید بوسیله خودآگاهی خود رخصت دهید روی نفس کشیدن متمرکز شود و روی طولانی حواس مربوط به دم و بازدم تمرکز کنید.  می توانید ثانیه و بازدم را طولانی تر کنید یا چشم های خویشتن را برای چند دقیقه ببندید. وقتی چشم هایتان را باز می کنید، دوره خود را نگاه کنید و به لحظه ای که داخل آن هستید تفکر کنید نه آینده.

طبیب مروین می گوید اگر تمرکز خود را کنار خاطر ها یا ترس از آینده قرار دهید، درد و رنج بیشتری را تجربه خواهید کرد. مدیریت زندگی در وقت آسان تر است. به گفته ی دکتر هایز، مردم دارای مجرد بخاطر حل مسائل و انتزاعی برای مشاهده و قدردانی است. مردم ازطریق ابزاری قرین تلفن های هوشمند با رسیدن به پاسخ های سریع، به احتیاج خود درباره ی حل مسائل پاسخ می دهد. اغلب افراد معمولا با دیدن غروبی زیبا می گویند: «وای! چه غروب نظام! و آن را ستایش می کنند و لذت می برند و برای مثال رنگ آن را قضاوت نمی کنند.» برای درد حزن می توان به این مفهوم رسید. بوسیله گفته ی دکتر هایز می نبوغ این طور جملاتی را به فقره سرما:وای این سخت است. وای این عجیب است. وای این تا قدیم ادامه دارد. وای نمی توانم این را دوست داشته باشم. وای احساس بیهودگی می کنم.

متوقف کردن تمرکز بر بغرنج و گفتن «وای» می تواند بخشی از تغییر باشد.

۲. انعطاف نسبت به احساسات و عدم قطعیت: دعای آرامش در این مرحله اهمیت پیدا می کند. به گفته ی طبیب مروین:ضدیت با باران آن را متوقف نمی کند، فقط رنج را افزایش می دهد. آرزو و دم شماری برای تمام شدن باران، تنها شرایط را سخت می درنگ.

بنابراین لازم است مسائلی را که از کنترل خارج هستند تشخیص دهید و در کمیت نبوغ شرایط را کنترل کنید. احساسات را نباید کنترل کرد. دکتر مروین متقی است انسان باید نسبت بوسیله تجربه ی احساسات، انعطاف لازم را داشته باشد. کنترل احساسات بوسیله ویژه تو شرایط حاضر بودن قطعیت کار دشواری است. طبیب هایز می گوید: «تحمل لیس قطعیت ربط ی مستقیمی با پارسایی دارد و افراد تو وضعیت عدم قطعیت به سختی می توانند احساسات خود را کنترل کنند. برای شهید در مقابل متشنج تیره و ترسناک مانند کووید ۱۹، باید انعطاف پذیر بود؛ در برابر بسیاری از موضع های مهم زندگی مثل شغل خواه روابط جدید بی قراری تیره هستند. تاریکی اندکی از زندگی انسان است اما دادن فضا به آن می تواند به اشخاص کمک نرم و امکان کنترل وضعیت و امتداد ی راه را برای آن ها فراهم کند.»مقاله های مرتبط:۹ سیاق کاربردی برای حفظ سلامت ذهن درون ایام قرنطینهتنهایی در دوران قرنطینه؛ فناوری چگونه به ما کمک می کند؟

توقف احساسات خواه قضاوت آن ها پیامدهایی دارد و صرفا درد و رنج را افزایش خواهد داد. به گفته ی دکتر هایز، برای مهربان بودن با خود باید این سؤال را از خود بپرسید: «اگر خود را کودکی با چنین افکار و نگرانی هایی ببینید، بوسیله خویشتن چه می گویید؟» هایز معتقد است اغلب انسان ها معمولا با کودکی خود درون گذشته مهربان هستند و به پرسش فوق این روش پاسخ می دهند: «سعی می کنم با او مهربان باشم و به او گوش کنم و او را بغل کنم؛ و به ندرت با کودکی خویشتن بدرفتاری می کنند. درباره ی احساسات اندوه باید به همین شیوه عمل کرد. باید با احساسات شبیه مهمان ها عفیف برخورد کرد و از آن ها استقبال کرد.

وقتی دستور دهید احساسات و عدم قطعیت به بخشی از وجودتان تبدیل شوند، می توانید از آن ها یاد بگیرید و نیاز خود را برطرف کنید. سازگاری با لیس قطعیت می تواند تمرکز را از زمان حال نقل مکان کرده و امکان برنامه ریزی های واقع گرایانه و منعطف را بدهد.

۳. کارهای بنیادی را انجام دهید و روی ارزش ها تمرکز کنید: شاید نتوان تمام اتفاق ها را مادون کنترل خود درآورد، اما می نبوغ در هر موقعیتی سزاوار سرزنش با نرخ ها رفتار کرد. این ذهنیت بوسیله اختصاص در دوران لیس قطعیت می تواند به تمرکز پیاده شدن کار صحیح بعدی کمک کند. به گفته ی حکیم هایز، چهار روش برای پیوستن به بها ها بود دارد. یکی از روش ها خاطر کردن بوسیله لحظات شیرین زندگی و جزئیات آن ها برای یافتن ارزش است. سیاق دیگر، عکس این روش و نگاه احساسی بوسیله لحظات سخت و فراگیری ستاندن از آن ها است. اسلوب سوم، روایت داستان خویشتن برای دیگران است. بخاطر شهید این استفسار ها را از خود بپرسید: بنیان ی داستانی چه می تواند باشد؟ یا می توانید بوسیله قهرمانی در زندگی خود فکر کنید که می تواند به دنباله ی راه و نحوه ی مدیریت مشکلات دستیار کند. این قهرمان می تواند هر انحصاری باشد (همشیره یا برادر، والدین، دوست، عشق، رسا درمانگر خواه مربی)، اما معمولا شخصی است که در شرایط سختی بوسیله آن فکر می کنید و می خواهید کنارتان باشد.

به گفته ی هایز، قهرمان ها به دلیل استقامت و قیمت ها گزینش می شوند و به اشخاص در دوست خویشتن کمک می کنند. چنانچه رویه های بالا کارساز نبودند می توانید این سؤال ها را از خود بپرسید:  چه کسی یا چه چیزی برایتان در اولویت است؟ دوست دارید لحظات عمر به ویژه شرایط سخت را چگونه بگذرانی  چگونه می توان مقدار ها را باتوجه به شرایط فعلی بروز کرد؟ (بخاطر مثال فدایی ابراز احساسات امکان پذیر هستند و برخی دیگر نیستند. بخاطر مثال شاید نتوانید بابا و پاپا خود را بازدید کنید ولی می توانید عشق و دلبستگی ی خویشتن را ابراز کنید).

به طور کلی، آگاهی از مقدار ها می تواند بوسیله دگرگونی درد یا عدم آرامش کمک درنگ. برای مثال اگر برای مراقبت از دیگران مقدار قائل باشید، ماسک سرقت کردن و ماندن در ساختمانی برایتان آسان تر خواهد بود. به گفته ی دکتر مروین:ابد لازم است بدانیم چرا کاری را عمل می دهیم خواه چه کاری را اننجام می دهیم. براساس اصول ACT، ترسیم چشم انداز از کارها شکوه زیاد یدکی دارد. شاید احساساتمان داخل تجربه ای تغییر کنند ولی باید چشم انداز مشخصی از کارها داشته باشیم.

دیدگاه علو باعث می شود افراد درباره ی احساسات خواه تفکر یا چشم انداز دیگران انعطاف بیشتری داشته باشند و به آن ها فکر کنند. نیز می توانند موقعیت فعلی را به شرایط دیگر حزن تعمیم دهند. به طورکلی یادگیری هر کدام از مهارت های زبر داخل بازه ی زمانی چند ماه یا طولانی تر، منجر به افزایش سازگاری افراد می شود. معین است که محکمی این مهارت ها حاجت به زمان و تکرار و محک دارد؛ اما همان طور که دکتر هایز می گوید: «از هر جایی که می توانید مطلع کنید. امروز روی خوبی خواهد بود.»بیشتر بخوانید:آیا قند خون اثرات بازی را کوچکتر الشعاع قرار می دهد؟کدام نوع ماسک عملکرد بهتری داخل جلوگیری از ترویج ویروس کرونا دارد؟آیا فعالیت اسنپ دکتر غیرقانونی است؟بیشترین میزان ابتلا بوسیله کرونا درون ایران، در رده سنی جوانان استواکسن کرونای شریک شدن جانسون اند جانسون از فرخنده ها محافظت می کند
  • ۹۹/۰۵/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی