کتونی

پس از گذشت ۵ماه از ورود ویروس کرونای جدید به ایران، به نظر می رسد قیمت درگیری آن هنوز آرام نشده است؛ درواقع مطابق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، از خردادماه حتی شرایط بغرنج تری را نسبت به اسفندماه سال پیش تجربه می کنیم.

آمار رسمی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا طی هفته های اخیر، به نعوظ مداوم صعودی بوده و مقابل آخرین اطلاع دادن وزارت بهداشت، تا دنبال امروز، ۱۶تیرماه، تعداد ۲۴۳ هزار و ۵۱ ایرانی به کووید ۱۹ مبتلا و درمجموع ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر همچنین جان خود را از مشت داده اند. جدیدترین آمار ابتلا و مرگ و میر براثر کرونا را می توانید تو زومیتمطالعه کنید.

بااینکه از ابتدای ورود بلای ناگهانی کووید ۱۹ بوسیله ایران، برخی ویژگی ها به طور تدریجی اعمال شدند اما درنهایت، از انتهای فروردین ماه بازگشایی ها آغاز شد و تو اوایل خرداد همچنین نهایتا فعالیت اکثر جاهااز ضابطه خمود شد. بازگشایی ها درحالی صورت گرفت که دولت از مهار توفیق آمیز کرونا سخن می گفت؛ حال آنکه آمار ابتلای روزمره هنوز بالای ۲هزار نفر وجود و برخی استان ها نیز داخل وضعیت قرمز به قاعده می بردند.  باری، شاید همین ساده انگاری ها ازسوی مسئولین موجب اطمینان فکر کردن شهروندان شد و آمار مشارکت در تجلیل پروتکل های بهداشتی را بوسیله نقل از خویشتن مقامات، از بالای ۸۰درصد به ذیل ۲۰درصد رساند.

حال که معاون بهداشت و علاج اطلاع دادن کرده باوجود این شرایط کیاست ای جز بازگشایی ها نیست، به نظر می رسد دیگر نباید انتظار اعمال محدودیت را داشته باشیم. البته دولت از دیروز، ۱۵ تیرماه، مصرف از ماسک را در نقاط دارای شلوغی و ابزار حمل و نقل عمومی اجباری کرده است.

مسعود یونسیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران داخل گفتگوی ویژه خبری شبکه دو بادخور کردن گفته است بسیاری از بازگشایی ها در کشور هیچ گونه تفسیر منطقی ندارد؛ مثلا بازگشایی جماعت ها، ورزشگاه ها، سالن های تماشاخانه و سینما و تالارها. یونسیان گفته که نااستوار شدن پاس های انسانیت را می نبوغ متأثر از نااستوار شدن اقدامات دولت دانست.ظرفیت ویژه یافته بوسیله بیماران کووید ۱۹ در کشور تقریبا تکمیل شده است

با رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی و بالارفتن آمار ابتلا به کرونا، اکنون ظرفیت اختصاص یافته به بیماران کووید ۱۹ نیز درحال تکمیل است. ایرج حریرچی با حضور در مدخل خبری ۲۱ شبکه یک بادخور کردن گفته، اکنون تعداد بستری ها از تعداد مرخصی ها بیشتر شده است.از هفته ی چهارم فروردین، تعداد مرخص کردن ها در تهران و بیشتر شهرهایی که اوج بیماری داشته اند، از تعداد بستری ها بیشتر بود؛ ولی اینک فرصت نمی کنیم بستری های قبلی را مرخص کنیم.

حریرچی اضافه کرد که زیاد از ۱۵ هزار و ۸۴ نفر از کادر درمانی همچنین تنها در بیمارستان های دولتی علائم بیماری کووید ۱۹ را مدال داده اند.

علی رضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرگزاری مهربانی گفته، با رهاشدن رفتارهای بهداشتی، میزان بروز، رنجور و مرگ و میر براثر کرونا تا ۱۵ روز دیگر افزایش می یابد. دلاوری همچنین می گوید، در حال حاضر۵۰ درصد تست های کرونا منجر به بستری بیمار می شود و ما باید به سمت مراقبت های در منزل برویم.

بنا به گفته ی فرشاد علامه، کمک تداوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تخت های ویژه یافته به بیماران کرونا در بیمارستان های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران لبالب شده است. سخنگوی وزارت بهداشت نیز می گوید که ظرفیت سریر های بیماران کرونا تو بیمارستان های تهران پر شده و آمار ابتلا به طرز عجیبی بالا رفته است. این درحالی است که استان تهران هنوز جزو نقاط قرمز محسوب نمی شود.

فرشاد علامه درون ادامه ی سخنان خود می گوید، چنانچه پیشگیری ازطریق فاصله گذاری اجتماعی و مراعات نکات بهداشتی ادا نشود، سپس از ابتلا قطعا بیمارانی نیازمند بستری هستند و با نبود اورنگ بیمارستانی، فدایی از آن ها دچار اجل و میر می شوند. به گزارش ایرنا، او تکثیر کرد: «سیستم درمانی سرزمین یک ظرفیتی دارد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰۰۰ تخت بستری در حوزه ی بیمارستان های دانشگاهی مان داریم که نزدیک به ۵۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا است. از ۴۸۵ بیمار مشغول به کرونا که در این بیمارستان ها بستری هستند، ۱۷۷ ببمار در بخش های ویژه هستند. همچنین ۹۴ ناخوش در بیمارستان های غیردانشگاهی کوچکتر بازرسی ما بستری هستند.»تست کرونا حالا عزب برای افراد علامت دار انجام می شود

علامه می گوید اگر روند ابتلا به کرونا به همین صورت امتداد یابد، باید از تخت های دیگرمان کمینه کنیم و آن ها را به بیماران مشغول بوسیله کرونا اختصاص دهیم اما این انعطاف هم تا جایی وجود دارد.ما نیازمند ایزوله کردن بیماران مبتلا به کرونا هستیم و باید این مقدر شدن ها را از سایر جزء ها استثنا کنیم. زمان حال درون مرحله ای هستیم که داریم مدخل کرونایی افزایش می کنیم که شرایطی شبیه اسفند ماه است. اگر این شرایط ادامه یابد، پاسخگویی سخت خواهد بود و مجبوریم خدمات معمول را، مگر در موارد اورژانسی بوسیله تعویق اندازیم که در این رخ مقدور است عوارضی برای سایر بیماران به قفا داشته باشد.

علامه خاطرنشان می کند که از ۱۷ تا ۲۲ اسفندماه فراز بستری بیماران کرونا اتفاق افتاده و اگر مجددا به این آمار برسیم که ظن صورت اعطا کردن آن اصلا عجیب نیست، دیگر تاب آوری سیستم درمان وجود نخواهد داشت. باید درنظر داشت که سریر بیمارستانی بدون وجود متخصص کمکی به بیماران نمی کند و با افزایش یافتن آمار ابتلا با همین سیر تکاملی صعودی درکنار فرسودگی کادر درمان، انتظار فرا رسیدن چنین روزهای دور نیست.

معاون درمان وزارت بهداشت می گوید، محاکمه کلی وزارت بهداشت، کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا است و اگر اکنون نتوانیم این ویروس را کنترل کنیم، قطعاً تو فصول سرد سال با تلاطم های موکد خیس مواجه خواهیم شد.

اطلاعات درمورد ویروس کرونای متاخر هنوز طولانی محو و هر روز مطالعات دانشمندان، نتایج جدیدی را کشف می کند. علائم مصیبت نیز مرتب درحال تغییر است. به طور شهید داخل ماه های اولیه، کرونا اکثرا افراد بالای ۶۵ سال را گرفتار می کرد اما حالا شاهد هستیم که افراد کبیر یدکی به کووید ۱۹ مبتلا می شوند و آمار مرگ و میر نیز در میان این رده ی اهل سنت افزودن یافته است. معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در این مورد اعلام خطر داده و گفته است که درحال معاینه موضوع هستیم.

داخل این میان، ظاهرا شدت و حدت ابتلای بیماران نیز دگرگونی یافته است. بوسیله گزارش ایسنا، فرهاد ابول نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می گوید، موافق تجرید وضعیت اجل و میر بیماران مبتلا بوسیله کرونا در خوزستان، ۴/۷ درصد مواردی که به ما رجوع می کردند، درون کمتر از دو زمانه بعد از دخول به بیمارستان ها فوت کرده و حدود ۱۱ درصد نیز درون ۲۴ زمانه اول مراجعه به بیمارستان جان می باختند. ابول نژادیان می گوید ۲۳ درصد بیماران در ۴۸ ساعت مبدا و ۴۷ درصد از بیماران درون چهار روز اول فوت می کردند؛ بنابراین بیماران بدحال دیر به درمانگاه ها مراجعه می کنند.مقاله های مرتبط:وزارت بهداشت: ۴۰ درصد انسان در گیلان و قم بوسیله کرونا مبتلاشده اندآنتی بادی ویروس کرونا احتمالا ابدیت قدری تو بدن دارد

اما با روند صعودی ابتلا بوسیله کرونا، گروه های هدف غربالگری آزمایشگاهی کووید ۱۹ همچنین کاهش یافته اند. حسین عرفانی، رئیس اداره ی مراقبت مصیبت های واگیر وزارت بهداشت، تداوی و آموزش پزشکی در گفت وگو با ایرنا می گوید، بخاطر ساماندهی آزمایش ها و شمارش حجم آزمایشگاه ها، اکنون اخذ تست از موارد بدون مدال با سابقه ی تماس بر گذاشته شده و فقط از افراد علامت دار که در ربط با بیمار استراحت داشته اند، تست گرفته می شود.

درنتیجه، تست سرپایی درون غربالگری آزمایشگاهی دربرگیرنده افراد بالای ۶۰ سال خواه دارای بیماری زمینه ای خواه بلای ناگهانی ضعف سیستم حمایت بدن می شود. پیش زیرفون افرادی که بوسیله مدت ۱۴روز تو تماس نزدیک با این بیماران بودند نیز تست می شدند. البته درون آن زمان همچنین بوسیله افراد دارای علامت زیر ۶۰ سال گفته می شد که بدون رجوع بوسیله پزشک، خود را قرنطینه کنند و درصورت شدت یافتن بیماری، به مراکز  خدمات جامع مصونیت برگزیده یا درمانگاه ها مراجعه کنند. تست سرپایی نیز عزب بخاطر افراد داخل معرض خطر که بوسیله مراکز رجوع می کردند ارتکاب می شد و چنانچه خراج ی آزمایش مثبت می شد، از تمام افرادی که با وی ارتباط نزدیک داشتند، تست اندوهناک می شد.

بااین حال اکنون تست های سرولوژی به تعداد فراز ارتکاب می شوند. تست های سرولوژی برای بوسیله دست آوردن برآوردی از تعداد بیماران انجام می شود و آن ها را با تست های پادتن یا تست آنتی بادی همچنین می شناسند. به نقل از ایسنا، مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا می گوید که از تست سرولوژی برای آگاهی از درصد ابتلای افراد یک منطقه به کرونا استفاده می شود و درون همین راستا در ایران نیز این تست به قیافه رندوم ارتکاب شده و ما دریافته ایم که تاکنون ۱۸ میلیون ایرانی، یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت سرزمین به بلای ناگهانی کووید ۱۹ مشغول شده اند. 

درحالی که فدایی مسئولان اطلاع دادن می کنند که به تفکر اضافه امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی، تشخیص بیماران عاری علامت و کمینه علامت افزایش یافته، این موضوع نمی تواند تکثیر آمار مرگ و میر را تعبیر کردن نرم.

ابتلا بوسیله مصیبت کووید ۱۹ در دنیا تاکنون به زیاد از ۱۱ میلیون نفر رسا و ۶۰ درصد از موارد ابتلا نیز مربوط بوسیله یک ماه گذشته بوده است.بیشتر بخوانید:شناسایی یک تک ابتلا به طاعون خیارکی در شمال چینکوربینی؛ وضعیت تندخو عجیبی که می تواند بوسیله تشریح خودآگاهی دستیار کندشبیه سازی جدید از نقش ماسک صورت در جلوگیری از ارجاع ویروس کروناDNA مرتبط با کووید ۱۹ از نئاندرتال ها به ارث روان استطرفداران فیلم های ترسناک آمادگی بهتری برای مواجهه با دنیاگیری ویروس کرونا دارند
  • ۹۹/۰۴/۱۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی