کتونی

تزلزل حکم یکی از ایرادهای شایع در خودروهااست که عوامل مختلفی می توانند سبب بروز این مشکل شوند. از رادیکال ترین دلایل لرزش امر می توان به شکستگی دسته موتور، بالانس نبودن رینگ، فلج بودن پیچ های چرخ و خراب شدن مفصل پلوس اشاره کرد، اما هیچ یک از این ایرادها نمی تواند تنها در هنگام فشردن پدال ترمز سبب ارتعاش فرمان شود. دلیل اصلی رعشه کار هنگام ترمزگیری بروز عیب داخل دیسک های ترمز است. دیسک ترمز یک ورق ی فلزی گردان است که اعتبار آن به نوع و مدل خودرو بستگی دارد و توسط لنت ترمز احاطه شده است. خلال فشردن پدال ترمز، لنت بوسیله سطح دیسک فشار وارد می نرم و این مالش سبب تولید گرما می شود. گرمای تولید شده باید بوسیله رخ یکنواخت در سطح دیسک توزیع و دفع شود.

درون طول زمان اصطکاک سبب می شود که سطح دیسک دستخوش خوردگی شود. کاهش کلفتی و تاب برج حمل دیسک دو خراج ی اجتناب ناپذیر مالش و تولید و تهی سازی گرما است. با اعمال ترمز درون سرعت های بالا، در تماس لنت با سطح دیسک، نغمه و نوسان خلق و این لرزش ازطریق اتصالات بوسیله فرمان منتقل می شود، بنابراین ارتعاش و لحن هنگام ترمزگیری دو نشانه ی اکید از ایراد دیسک ترمز است.عیب یابی

همان طور که پیش تر رمز شد، لرزه امر دلایل مختلفی دارد، ولی لرز عزب داخل هنگام ترمزگیری با گمان زیاد بیش تنها به وجود ایراد درون دیسک و متعلقات آن محدود می شود. اولین و ساده ترین ایراد شاگرد از سفت کردن نامتقارن پیچ های اتصال دیسک است. تکریم الگوی هنرپیشه ای داخل سفت کردن و دلمه شدن پیچ ها از ابراز این دشوار جلوگیری می بطی ء و برای بررسی آن کافی است به یک مکانیک رجوع کنید تا با یکروز گیری از ترک متر (گشتاورسنج) نسبت به کنترل درجه ی سفتی خم ها اقدام کند و در صورت لزوم با باز و امانت کردن دیسک ها این ایراد را برطرف یواش. توجه داشته باشید که احترام گذاردن گشتاور استاندارد هر دیسک اهمیت یدکی دارد و بوسیله طور متعارف گشتاور استاندارد روی دیسک حک شده است.



عامل بعدی که شایع ترین دلیل ساختن لرزش فرمان هنگام ترمزگیری است، طاقت برداشتن دیسک ترمز است. تاب برج حمل دیسک تو خودروهای امروزی بیش شایع برنده از گذشته است و دلیل این فرمان کاهش ستبری دیسک درون جهت کاهش وزن و استفاده سوخت است. برای نمره دیسک تحمل دار ساده ترین رویه جداکردن چرخ و چرخاندن دیسک است. اگر طی چرخاندن دیسک صدای منقطع سایش ایجاد شود یا دیسک آزادانه نتواند چرخش داشته باشد، دیسک خودرو دچار ایراد شده است. بوسیله علاوه، اگر در سطح دیسک فرورفتگی یا برآمدگی مشخص وجود داشته باشد باید نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

اگر تاب دیسک بسیار نباشد، می توان با بازکردن آن و ماشین کاری ضمن برج حمل لایه ای زیاد نازک از سطح آن نسبت به مرمت دیسک اقدام کرد. البته نباید فراموش کرد که کاهش ضخامت هرچند اندک دیسک می تواند ویژگی های دیسک در توزیع و دفع یکنواخت گرما را مافوق تأثیر قرار دهد و این کار سبب می شود که دیسک خیلی سریع دوباره دچار بغرنج شود.آیا مرمت لرزش فرمان در خلال ترمزگیری مهیب است؟

برای پاسخ بوسیله این سؤال نیاز است که مقدمه برهان واقعی این ایراد مشخص شود. با دیسکی که خم هایش بوسیله صورت غیریکنواخت محکم شده است، می توانید ماه ها یا حتی چند سال به رانندگی ادامه دهید، البته باید توجه داشته باشید که لیس رفع ایراد و دنباله ی استفاده از خودرو درون این شرایط می تواند هزینه های تعمیر را چندین برابر کند. برای مثال، رفع این ایراد می تواند با خرج ی اندک از ۵۰ هزاره تومان انجام شود درحالی که تعویض دیسک ترمز در خودروهای تویی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد که با عدم استفهام به موقع این رقم می تواند بوسیله چند برابر این ارقام نیز افزایش یابد.

اگر لرزش فرمان به دلیل افلیج بودن پیچ های تایر باشد، رانندگی با خودرو بیش خطرناک خواهد بود و استفهام در علت رفع مشکل باید هرچه سریع تر انجام شود. در شرایطی که دیسک ترمز دستخوش تاب شده است، احتمالا می قابلیت تعمیر دیسک را تا حدودی بوسیله تعویق انداخت، اما باید توجه داشته باشید که نوسان های مزمن می تواند علت خوردگی زننده نم سایر اجزای خودرو و افزایش خرج های تعمیر شود.

به طورکلی لرزش فرمان به طور یمین در کنترل خودرو تأثیرگذار است و می تواند خطرات رانندگی را تا قطع زیادی افزودن دهد. به همین علت توصیه می شود قبل از بروز حوادث و اضافه هزینه های تعمیر نسبت به رفع ایراد تو جهیز ترمز اقدام کنید و قبل از سفر اجزای مؤثر درون ایمنی خودرو را کنترل کنید.بیشتر بخوانید:خودروهای خودران یک سوم تصادفات رانندگی را کاهش می دهندآمار اجل راننده در خودروهای شهری و کوچک بیشتر از شاسی بلند استآیا خودروهای برقی به معادل ی کافی ایمن هستند؟مؤثر ترین آپشن های امان خودرو کدام اند؟۲۵ سال با سیستم ESC مرسدس بنز
  • ۹۹/۰۳/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی