کتونی

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حسام عقبایی اظهار کرد: بازار دربست خانه از یک اصل اساسی پیروی می کند؛ مقدار اجاره بها از قیمت خانه نشأت می گیرد.

وی دنباله داد: داخل همه کشورهای دنیا اصلی ترین شاخص ارزش اجاره بهای مسکن، ارزش مسکن است. وقتی می گوییم قیمت مسکن افزایش می یابد، قاعدتاً این رشد درون ارزش اجاره بها نیز تأثیرگذار است و نمی توانیم بگوییم نرخ کرایه بهای مسکن افزایش نمی یابد.

وی با تأکید بر این که اضافه نرخ کرایه بها را نداشته باشیم کار بعیدی است، تصریح کرد: به خصوص این که مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش نکرده ایم تا ارج کرایه بها کاهش یابد. آیا تولید مسکن استیجاری داشته ایم؟ آیا تسهیلات بانکی که سال گذشته وعده آن را داده بودیم تا امروز یک ریال از آن را به مستأجران پرداخت کرده ایم؟

مباشر مهتر اتحادیه مشاوران املاک گفت: امسال نیز بازهم همین وعده داده شده اما تاکنون تسهیلات مذکور بوسیله کسی پرداخت نشده است. بنابراین نشانه هایی مبنی بر این که قیمت کرایه بها و عواملی که بتواند از موجبات کاهش نرخ دربست بها باشد مشاهده نمی شود.

عقبایی بیان کرد: ضمن این که تو زمان مهیا تناسبی بین نمایش و تقاضا تو بازار کرایه خانه حیات ندارد و عرضه از دعوی عقب تر است. دعوی در میدان وجود دارد اگرچه شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) باعث شد تا بسیاری از مردم درون زمان درگذشت خود در فروردین امسال نتوانند جابجا شوند.

وی افزایش کرد: امکان بازدید مستأجران در دو ماه اخیر حاضر نبوده و موجر و مستأجر توافق کرده اند کوچیدن را به پس ازآن از مهار ویروس کرونا موکول کنند. با توجه به این موارد حدس می دهیم تمدید قراردادهای اجاره مسکن که موعد آنها خزنده امسال بوده، افزایش یابد.

وی درعین حال گفت: مگر این که تو مواردی موجر به خشکی امدن قاعده قیمت جدید اجاره قیمت با مستأجر بوسیله ارامش نرسد، یا مستأجر بخواهد برود، خواه مالک بخواهد خودش یا فرزندش در واحد استیجاری ساکن شود. اضافه حقوق و خلاء های درآمدی موجران

وی با اشاره به این که نرخ اجاره بها امسال بیشتر از تورم متأثر خواهد شد تا ارج مسکن، اظهار کرد: با توجه به این که دربست داری حرفه ای در سرزمین نداریم، نگاه عموم موجران بوسیله ساختمانی دربست ای معیشت، تنخواه ای خواه کسب درآمد است. لذا وقتی می خواهند قرارداد اجاره را توشیح کنند بوسیله مگر قناعت کلان و جریان هوا عمومی کشور، در طی مذاکره با مستأجران می گویند سال گذشته پفک را مثلاً ۵۰۰ تومان می خریدیم امسال ۲۰۰۰ تومان، بنزین ۱۰۰۰ تومان وجود امسال ۳۰۰۰ هزاره تومان و ... موجران انتظار دارند طولانی خلاءهای درآمدی را بوسیله نحوی از عادت مستأجران جبران کنند.

مباشر مهتر اتحادیه مشاوران املاک با تأکید به خشکی امدن این که قاعدتاً این خلاء فقط از طریق دربست نرخ قابل اعاده نیست، افزود: از سوی دیگر رشد نرخ ساختمانی نمی تواند در برخی مواقع متناسب با رشد اجاره قیمت بوسیله صورت متوازن تکثیر یابد. چراکه باید مستأجران نبوغ پرداخت کرایه بهای موردنظر موجران را داشته باشند.

عقبایی یادآور شد: سال ۹۸ قیمت ساختمان بسیار از چندین درصد افزایش یافت، اگر صبر بود کرایه بها اندوه همین نمونه افزودن یابد دیگر مستأجری در شهرهای بزرگ نبود و همه باید درون چادر زندگی می کردند. موجران خوشبختانه این حساسیت را داشتند (گرچه برخی از آنها اندوه بی انصاف بودند). با ۲ برابر کردن بها اجاره ارزش (بر اساس اضافه قیمت ساختمانی) دیگر مستأجری حیات نخواهد داشت که بتواند چنین نرخ کرایه بهای را پرداخت کند.

وی با اشاره به این که میزان افزایش نرخ اجاره بها در سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد بود، گفت: این ۳۰ درصد هم عدد درشتی وجود در مدت رشد درآمد مستأجران در این وزن نبود. امسال به طور متوسط حدود ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان، کارمندان و کارگران -که بخت بدون رأی نمایندگان کارگری آن را با رأی گیری تعیین و ابلاغ کرد-  افزایش یافت، باید بوسیله این جریان توجه شود که این تکثیر حقوق در تمام سبد خانوار (سبد بهداشت، سبد آموزش، سبد درمان و...)  با تورم موجود در کشور بنشیند.

وی دنباله قسط: اگر طاس سکه افزایش حقوق بخاطر اجاره بهای خانه خانوار در نظر خمود شود بازهم این مقیاس کفاف افزایش کرایه ارج را نمی دهد. لذا باید قبل از انتها فروردین ماه استاندارد افزودن حقوق ها فاحش شود تا بخاطر مشاوران املاک داخل بحث چانه زنی موجر و مستأجر مبنایی وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، تأکید کرد: در برهه ای مناقشه افزایش ۵۰ درصدی حقوق تأمین اجتماعی مطرح بود، فراوان از موجران چاله این را کَنده بودند که صبر است حقوق، حقوق بگیران چند مقابل شود پس اجاره ارزش را اضافه می دهیم. از سوی دیگر اظهارات معاون وزیر راه مبنی کنار این که به مستأجران تسهیلات صیقل می شود و رقم آن بی آرامی علنی نیست، باعث ادعا گری برای موجران شده تا کرایه ارج را افزایش دهند.

عقبایی بیان کرد: اما با توجه به این که افزایش حقوق ۲۱ درصد بوده و فعلاً تسهیلاتی غم برای مستأجران وجود ندارد، فرصت چانه زنی برای این که نرخ کرایه بها منصفانه افزودن یابد، بود دارد.

وی اضافه کرد: بنابراین پیش بینی می کنم درمجموع طی نیمه سال مقدمه ۹۹ میزان تسلسل قراردادهای اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش می یابد، درون مملکت بها ها نیز ارزش اجاره بها در شهرهای ارشد زیرخط تورم و در شهرهای کوچک بی آرامی اجاره مقدار رشد محسوسی به برهان توازن بین نمایش و توقع نخواهد داشت. امر تخلیه مستاجران با کرونا آمد
  • ۹۹/۰۱/۳۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی