کتونی

در سال های گذشته، سمینارهای انگیزشی پرشماری با موضوع موفقیت برگزار شده است. صرف رویت از اینکه چنین سمینارهایی با معیارهای سمینار انگیزشی مطلوب همخوان هستند خواه خیر، پرسش مهمی مطرح می شود: این طرز سمینارها تا چه قطع اقتدار برآورده کردن نیاز جوانان تو حوزۀ کسب وکار را دارند؟ آن هم جوانانی که پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی با چالش های پیشِ رو درون بازار کار روبه رو خواهند شد. سئوال بنیادی پر حرارت این است که تأثیر این سمینارها بر عملکرد جوانان، مثبت و سازنده است (آن طرز که مطالبه می شود) یا منفی و مخرب؟ در ادامه بوسیله این سؤالات پاسخ می دهیم. چرا سمینار موفقیت؟

تعداد بی شماری از افرادی که جذب سمینارهای مرسوم این روزها شده اند، تجربۀ ناموفقی داشته اند. آنها بوسیله دلیل ناکارآمد بودن چنین سمینارهایی از صرف کردن زمان شان عاطفه پشیمانی می کنند. همین روانی باعث شد من بوسیله عنوان عضوی از خانوادۀ کارآفرینان و کسی که همواره آموزش داخل حوزۀ مدیریت کسب وکار دغدغه ام بوده است، وظیفۀ خود بدانم که طرز حلی نمایش کنم.

در مقالۀ پیشِ رو، نخست، به معاینه این قبیل سمینارها، علل برگزاری و تاسیس آنها و همچنین معاینه نمونه تأثیر مثبت یا مخرب وجود داشتن آنها پرداخته ام. سپس با تکیه پهلو مطالعات و تجربیاتم در این سال ها، راهی برای حل مشکلات آموزشی در حوزۀ مدیریت تصرف وکار، پیشِ روی خوانندگان گذاشته ام.

امروزه سمینارهای مختلفی با عنوان «سمینار موفقیت» برگزار می شود. برگزاری این سمینارها بوسیله جریان ای جدی و پررنگ تبدیل شده است. همگی روزه تبلیغات افراد سخنور و شومن هایی (Showman) را کنار درودیوار شهر می بینیم که با کلمات جذاب، افراد بسیاری را به سمت خود می کشانند تا متد موفقیت کوتاه مدت (بخوانید: راز موفقیت یک شبه!) را به آنها بیاموزند.

چرا این افراد چنین سمینارهایی برگزار می کنند؟ چرا تعدادی افراد نیرنگ این حرف های سطحی و بی پشتوانه را می خورند؟ این پرسش ها بیانگر سیلان ای بنیادین و حائزاهمیت است. چطور فریب نخوریم؟!

یکی از دلایل پررنگ تر شدن این معضل، خلأ بزرگی است که به برهان تئوریک و غیرکاربردی بودن ترتیب رسمی آموزش کشور تو این حوزه حاکم شده است. تو چنین شرایطی، کسانی مورد توجه صبر می گیرند که فقط سخن پردازان متبحری هستند؛ این افراد می توانند ایده های بوسیله مشهود جذاب ولی سطحی و حتی خیالی شان را کاربردی جلوه دهند.

علت دیگر مدل معنی فرمانده بر تفکر افراد جامعۀ ماست. متأسفانه نگاه اشتراکی اجتماع به جانب سطحی گرایی سوق پیدا کرده است؛ مطالب سطحی برای افراد زیاد دوست داشتنی نم از مطالب عمیق و مفهومی است. باوجود این، فقط مطالعۀ ژرف و مفهومی می تواند راهگشای افراد تو حل مشکلات کسب وکار خواه زندگی باشد. پدیدۀ سطحی گرایی داخل اکثر کشورهای دنیا وجود دارد اما کسی درون کشورهای اروپایی عزب با شومن بودن نمی تواند نظر افراد را به خود احضار یواش. اکثر شهروندان اروپایی درون پی افرادی عمیق با ذهنی حساب دان هستند و سخنانِ بدون پشتوانۀ تجربی و علمی را نمی پذیرند. در مقابل، متأسفانه سطحی گرایی درون کشور ما بسیار گسترده است و پیامدهای برنگ خون بسیاری تو حوزه های مختلف بوسیله بار آورده است.

دلیل دیگر را باید در مسئلۀ تخصص گرا نبودن سخنوران و ناآشنا بودن با مقولۀ آموزش علمی و تخصصی خیز وجو کرد. مثلا بیشتر مدرسان و سخنوران حوزۀ معامله داخل ایران، کسانی هستند که پیش ازاین تو یک یا چند حوزۀ متفاوت، تجربۀ فروش کالا یا خدمات داشته اند و چه بسا فروشندگان خوبی حزن بوده اند. این در حالی است که این تجربیات به هیچ اسکناس برای آموزش مباحث مربوط به بیع کافی نیست. هرچند تجربیات این افراد می تواند بسیار گران باشد، تنها در یک یا چند حوزۀ خاص به دست آمده است.

این افراد با سخنرانی جذاب خود، عزب به تقریر شرحی مختصر از چند عنصر فنیِ ابتدایی و ارائۀ فرمولی از کلیشه های متداول (که مدعی اند برای هرکس و در هر مملکت ای استفاده دارد) بسنده می کنند. از سوی دیگر، همان طور که می دانیم، علم معامله دربرگیرنده هزاران مبحث فنی، تخصصی، حرفه ای و مطالعاتی می شود که از جنس بازاریابی و معیار ذهنی اند. این مباحث داخل چنین سمینارهایی نادیده گرفته می شوند و سخنورانِ ناآشنا سهل انگارانه از کنارشان می گذرند.

علت دیگر بوسیله خصوصیت خاندان بالغ ما باز می گردد: عقب انداختن برای موفقیت! اینکه این محدودیت طایفه جوان چه دلایل و ریشه هایی دارد، در جای خود برازنده بررسی است. مسئلۀ اصلی اینجاست که این ویژگی جوانان را شومن ها و سخنوران به عنوان نقطه ضعف، عذر فراغت می دهند و به کار می گیرند. جوانانی که بوسیله ظهر میانبرهای رسیدن به موفقیت هستند، به سمت سمینارهای یک روزه و خلاصۀ کتاب هایی جذب می شوند که این افراد معرفی و تبلیغ می کنند. داخل نتیجه، توجه جوانان بوسیله مطالب سطحی و ناکارآمدی سوق داده می شود که خیر تنها فایده ای دربر ندارد بلکه در نهایت، کام و انگیزۀ آنان برای دستیابی بوسیله موفقیت را نیز سرکوب می کند. تشخیص واقعیت از توهم

چگونه توهمی به اشتهار «شومن» و راهِ بوسیله اصطلاح، میانبر را ازواقعیت اموزش مدیریت کسب و کار تمیز دهیم؟

چنان که پیش ازاین رمز شد، مسئلۀ پیشِ رو دارای علل مختلفی است، مانند نظم آموزشی ناکارآمد، دلایل جامعه شناختی، و مختصات و خواسته های نسل جوان. دشواریِ مقابله با این شاق برعهدۀ مؤسسات و مدارس کسب وکاری است که می کوشند مطالب عمیق و کاربردی برای محلول مشکلات کسب وکار افراد در دنیای پا بر جا ارائه کنند. موسسه آموزش عالی آزاد بهار یکی از همین مؤسسات است. این مؤسسه برای شکل پذیری این هدف و راهنمایی مدیرانی تأسیس شده است که بتوانند با کاربرد از آموزش های صحیح، نسخه ای کارآمد برای کسب وکار خود تجویز کنند و به آن جامۀ عمل بپوشانند.

از سوی دیگر، چندین سال پیش، بینش مدیریت در کشور ما اقبال عمومی نداشت و فقط رشته های مهندسی و پزشکی مهم تلقی می شدند. مدیران یا باید ذاتا خصوصیات مدیریتی از خود ابراز می دادند خواه از آموزش های تجربی بهره می گرفتند. از چند دهه قبل، به نرم کردن بینش مدیریت به رسمیت شناخته شد و تقسیم های گوناگون آن جزئی از رشته های دانشگاهی شدند. باوجود این، آموزش ها در دانشگاه ها صرفا تئوریک بودند. این قضیه باعث می شد که پرورش مدیران متخصص داخل حد مطلوبی نباشد. بخاطر برطرف کردن این خلأ بزرگ داخل نظام آموزشی، مدارس کسب وکار خلق شدند و خوشبختانه تابه امروز با موفقیت داخل این مسیر پیش رفته اند.

امروزه مسئلۀ توهم خرد به مسئله ای دست پاچه و جدی تبدیل شده و فضای کسب وکار را آلوده کرده است. مؤسسات آموزش عالی، از جمله مؤسسۀ بهار، وظیفۀ ارائۀ راه حل این مشکل را بر دوش خویشتن احساس می کنند. ترکیب دانش و تجربه در بهار

تو مؤسسۀ بهار بخاطر محلول مسئلۀ توهم دانش، تمرکز خود را پیاده شدن روی خیساندن معرفت و تجربه نهاده ایم و کوشیده ایم این اصل را مراعات کنیم. تو توضیح این اصل باید گفت: اساس موفقیت مدارس کسب وکار (Business schools) در جهان، آشتی میان دانش و تجربه است. داخل راهِ رسیدن به موفقیت در کسب وکار، این دو عامل جدایی ناپذیرند. در جامعه، از سویی با افرادی درس کرده روبه رو هستیم که فقط چند سال تجربۀ عملی دارند و از سوی دیگر، افراد متجاوز باتجربه ای را می شناسیم که تحصیلات و بینش لازم تو حوزۀ مربوط بوسیله خود را ندارند. چارۀ فرمان این است که افراد تحصیل کرده و همچنین باتجربه ها آموزش را به عارض ترکیبی به عهده گیرند. از این بهتر، آن است که مدرسان هر دو مزیت خرد و امتحان را ثروتمند باشند تا بتوان برنامه کامل آموزشی طرح ریزی کرد.

این نکته را هم نباید فراموش کنیم که برخی علم یا تجربۀ عملیِ مناسبی دارند ولی توانایی انتقال مطالب و ارائۀ خوبی برای جذب افراد ندارند. نباید چنین پنداشت که آموزش فقط تو لباس و روش ارائۀ مطالبِ هر خرد خلاصه می شود. باوجود این، شاق آنجا به وجود می آید که افرادی با اقتدار بسیار در عرضه (Present) ولی با دانش کمتر به بدنۀ آموزش سالم ضربه می زنند و تو نتیجه، «توهم خرد» جای بینش را می گیرد. بنابراین، باید نحوۀ کم قیمت نمایش را به افراد یادگیری کرده و نیز باتجربه ها آموخت تا آنها بتوانند دانش خویشتن را در اصالت علاقه مندان صبر دهند. سخن پایانی

مدارس کسب وکار، از یکسره مؤسسۀ آموزش ممتاز بهار، هموار می کوشند که سخنوران شان علاوه پهلو پایۀ علمی، تجربه کافی نیز داشته باشند، دنیای حقیقی را لمس کرده باشند و در کنار همۀ اینها، شیوۀ ارائۀ مطلوبی همچنین داشته باشند و بتوانند ارتباط مناسبی بین این ویژگی ها خلق کردن کنند. تنها از این طریق است که غبار توهّم دانایی شومن ها از دنیای واقعی آموزش و مدیریت تصرف وکار زدوده خواهد شد.

مقالات صوتی مجموعه یادگیری زبان اصول و سیاق هایی کاملا نظری برای یادگیری سریع و سزا زبان جدید.

26،000 تومان
20،000 تومان مشاهده ثمر
  • ۹۸/۰۴/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی