کتونی

۹ ژانویه ۲۰۰۱ میلادی، در حالی که آسمانِ شهر سان فرانسیسکو بارانی بود، استیو جابز قدم به روی استیج گذاشت تا از محصول جدیدِ اپل تو رویداد مک ورلدِ آن سال رونمایی درنگ. پس از اینکه وی از دشواری ها و انفراد های ناتوان کننده ی دنیای ابدار ادوات و درنگ افزار واج گفت، ناگهان بوسیله سراغ تعریف مفهومِ هابِ دیجیتال از دیدگاه اپل رفت و سپس درباره ی یک انقلاب گپ کرد.

جابز، سخن خود را با این جمله بوسیله جانب موردنظرش خود هدایت کرد:حالا یک انقلاب در حوزه ی موسیقی اتفاق می افتد.

مدیرعامل اپل که با همین یک جمله توانسته حیات کنجکاوی حضار را برانگیزد، مقدمه به گپ کردن درباره ی وضعیتِ آن زمانِ دنیای موسیقی دیجیتال کرد؛ اینکه سی دی ها چگونه دست و پاگیر شده اند، مردم بوسیله چه سر ای موسیقی های خریداری شده شان را بوسیله کامپیوتر واگذاری می دهند، چگونه فهرست ِ پخش می سازند و فهرست های مصنوع شده را روی سی دی رایت می کنند. درون آن رویداد، استیو جابز پیچیدگی بیش از اندازه ی برنامه های پخش کننده ی موسیقی را یکی از دلایل این سردرگمی ها عنوان کرد؛ دستور کار هایی که بوسیله باورِ وی، حتی پس از یادگیری نیز همچنان پیچیده باقی می ماندند.

پس از تمامِ این فاتحه چینی ها، زمان حال دم ی موردانتظار فرارسیده بود و جابز از آیتونز به قیافه رسمی رونمایی کرد؛ ثمر نرم افزاری جدیدی که یکی از تأثیرگذارترین ها تو کارنامه ی بطی ء افزاری اهالی کوپرتینو بود. 

به لطف دیدگاه درستی که بخاطر توسعه ی آیتونز وجود داشت، این برنامه توانست طنینِ اپل را در یک دهه ی آینده تغییر دهد و اپل را بوسیله شرکتی پیشتاز داخل حوزه ی فناوری بدل سازد.آیتونز و گذرِ سال هامقاله های مرتبط:پایان عصر آیتونز؛ تولد سه اپلیکیشن مجزا پادکست، تی وی و موزیکاپل چگونه از سرو های خود میلیاردها دلار درآمد کسب می کند؟

یک سال پس از اینکه اپل از آیتونز رونمایی کرد، استیو جابز باری دیگر قدم روی عریضی گذاشت؛ ولی این وهله نه بخاطر معرفی دشت نرم افزاری. این دفعه شانس به یک محصول سخت افزاری متاخر گویا حیات که موفقیتش به نوعی با توفیق آیتونز گره خورده بود. جابزِ فقید درآن زمان از آیپاد رونمایی کرد؛ یک پخش کننده ی موسیقی که با استقبال وسیع ای رو به رو شد و توانست پیروزی عظیمی برای اپل به ارمغان بیاورد.

پس از معرفی آیپاد، اپل برای پاسخگویی به حاجت های کاربرانِ آیپاد، دسته ای از ویژگی های جدید را با نسخه ی ۲ واردِ برنامه ی آیتونز کرد. درون این نسخه علاوه پیاده شدن اینکه پشتیبانی از آیپاد به پروگرام اضافه شده بود، بهبود هایی بسان ارتقاء فرایند رایت کردنِ سی دی و استعداد هایی بسان اکولایزر، بهبود دهنده ی صوتی کراس فیدر (Cross Fader) و... اضافه شده وجود.

برخلاف حالا که بین انتشارِ نسخه های حقیقی اپلیکیشن ها فواصل تمام بود دارد، اپل در آن زمان بوسیله فاصله ای کمتر از انتشار نسخه عمده قبلی، نسخه عمده اینده را دردسترس کاربران قرار می عدل.

از این رو، کوپرتینو یی ها بسی مهلت نسخه سومِ آیتونز را منتشر کردند؛ نسخه ای که توان فهرستِ پخش هوشمند (Smart Playlist) و پشتیبانی از کتاب های صوتی Audible را به همراه می آورد.

در آوریل ۲۰۰۳، نسخه ی چهارم آیتونز با معرفی کردن فروشگاه موسیقی و پشتیبانی از کدک AAC منتشر شد. امین در همین نسخه بود که اپل تصمیم بی سابقه ای اتخاذ کرد و آیتونز را برای سیستم عامل ویندوز نیز دردسترس قرار داد؛ تصمیمی که یکسره ی تمسخر آمیز و مشهور استیو جابز را بوسیله همراه داشت:  [آیتونز] احتمالا بهترین برنامه ایه که تا الان بخاطر ویندوز ساخته شده.

میزبانی از ۲۰۰هزار قطعه ی موسیقی ظرفیت عظیمی از محتوای موسیقیایی را در اختیار کاربران قرار می داد؛ این موضوع باعث شد تا درون همان هفته ی نخست، بیش از یک میلیون آهنگ فروخته شود. موفقیت آیتونز روی آیپاد نیز تأثیر گذاشت و تا ماه ژوئن همان سال، آیپاد نیز به فروش ۱ میلیون واحدی دست فاش کرد.



آیپاد و آیتونز درکنار یکدیگر معنای جدیدی به دنیای موسیقی بخشیدند و وجه دیگری از فناوری را به نمایش درآوردند. تجلی ایرباد های سفیدرنگ در بکلی گیتی علامت داد که چه احترام مردم به گوش دادنِ موسیقی داخل وضعیت متنوع فرع مند هستند.

با این حال، بلندپروازی های اپل ایستا نشد. در آوریل ۲۰۰۴، نسخه ۴.۵ آیپاد دردسترس قرار گرفت. این نسخه دارای انفراد های جذابی زیرا که iMix، پارتی شافل و... وجود. درطول حیات آیتونز ۴ انفراد هایی منتشر شدند که تا اینکه الان نیز تماشایی نصیب گیری از آن ها هستیم؛ یک محدودیت شبیه AirTunes که اگرچه امروزه به ایرپلی تغییرِ شهرت داده است، ولی امکان استریم موسیقی داخل یک شبکه ی محلی (لوکال) را فراهم می آورد. همچنین پشتیبانی از عکس و ویدئو از دیگر استعداد های رادیکال این نسخه بود. در ماه ژوئن ۲۰۰۵، پادکست ها حزن بوسیله پروگرام اضافه شد تا بازهم مخرب دیگر صورت دهد (کلمه ی پادکست اشتهار خود را از «آیپاد» وام گرفته است).

برضد نسخه های پیشین، آیتونز ۵ و ۶ که از سپتامبر ۲۰۰۵ تا ژوئن ۲۰۰۶ منتشر شدند، ویژگی های جدید را با خود نداشتند و فقط روی سازگاری برنامه، گشایش عملکرد و رفع مشکلات تمرکز داشتند.

این روند امتداد داشت تا اینکه تو سپتامبر ۲۰۰۶، آیتونز ۷ منتشر شد و انبوهی از قابلیت های جدید را به ارمغان آورد. در این نسخه بازی بخاطر آیپاد حیات داشت، امکان پخش عاری توقف موسیقی ایجاد شده بود و اپل تی وی نیز درون فهرست پروگرام های پشتیبانی شده قرار داشت.





آیتونز ۷ 

نمود آیتونز روح جدیدی به جسم خسته ی صنعت موسیقیِ آن زمان تزریق کرد؛ صنعت که بهره از لغو کپی رایت رنج می برد، حال به عمه ای روان بود که بلندقامت تر از هرزمان دیگری حرمت اندام می کرد. 

درابتدا، فقط موسیقی در آیتونز جای داشت؛ اما بوسیله نرم کردن و با ترفیع سخت ابزار و فراهم شدنِ فرصت های جدید، توان های جدیدی به آیتونز اضافه شد. کمتر کمتر کاربران می توانستند در آیتونز فیلم خریداری کنند، موسیقی سلیقه خود را پیدا کنند، کتاب مدنظرشان را بخوانند و پادکست های دلخواهشان را گوش دهند.

زمان سپری شد و سال ۲۰۰۷ از روش رسید؛ سالی که آینده ی اپل را برای همیشه دگرگون تاسیس. استیو جابز در این سال از نخستین آیفون رونمایی کرد؛ دستگاهی که طبق تعریفِ او در آن زمان، تلفن، آیپاد و مروگر اینترنت را با یکدیگر تلفیق کرده بود. حال از این پس، آیتونز علاوه بر انواع مختلف آیپاد، باید از آیفون نیز پشتیبانی می کرد. مؤفقیت اپل باعث شد تا بعدها اپ استور همچنین به این برنامه افزودن شود.

آیتونز ۹

نوبت به انتشار نسخه های ۸ و ۹ آیتونز رسید؛ نسخه هایی که استراتژی های اپل داخل دنیای دیجیتال را بیش از پیش بوسیله قیافه می کشیدند. در این دو نسخه، شما می توانستید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را کرایه کنید و از طریق iTunes U کتاب های درسی بگیرید. همچنین رابط کاربری در نسخه نهم با تغییرات قابل توجهی همراه شد تا جلوه ای مدرن زیرفون به خود بگیرد.
بوسیله عصر تاریکی خوش آمدید

زمانی که آیتونز معرفی کردن شد، استیو جابز دستور کار های موجودِ آن زمان را «پیچیده» خطاب کرد. اما بوسیله مرور، آیتونز نیز همان راهی را رفت که قبلا دستور کار های دیگر رفته بودند. تکثیر کردن و حذف قابلیت های فکرنشده، یکی از مواردی بود که به پیچش این برنامه می افزود.

در نسخه ۱۰ آیتونز، این سردرگمی و پیچیدگی بوسیله روشنی نمود فاحش کرد. اپل قابلیتی تحت نام Ping به برنامه خود تکثیر کرد تا با این کار، شبکه ای مدنی را برای موسیقی توسعه دهد. خوشبختانه «پینگ» چندان دوام نیافت و داخل اکتبر ۲۰۱۰ حذف شد؛ اما متأسفانه، اپل مجدد اشتباه خویشتن را تکرار کرد و پس از مدتی، همان کارکرد را در قالب نامی جدید تحت عنوان آیتونز سایدبار منتشر ساخت؛ قابلیتی که منیع بوسیله مثل پینگ، زندگی کوتاهی داشت.

آیتونز ۱۰ 

در سال ۲۰۱۱ آیتونز مچ به وجود آمد؛ قابلیتی که هرگز پایش را فراتر از سرحد های آمریکا، کانادا و استرالیا نگذاشت. یک سال بعد، آیتونز ۱۱ با پشتیبانی از فضای ابری معرفی شد تا محتویات خریداری شده، روی فضای ابری دردسترس باشند؛ نیز تغییراتی در رابط کاربری خلق شد که بازهم به تیرگی برنامه می افزود. بعدها آیتونز رادیو معرفی شد و در حیات دوساله این نسخه، تغییرات و بهینه سازی هایی قیافه گرفت که هیچ کدام نتوانستند اندکی از تاریکی برنامه بکاهند. 

اکتبر ۲۰۱۴ فرارسید و آیتونز ۱۲ رونمایی شد. داخل این نسخه نیز تغییراتی درون رابط کاربری و طریق پیمایش درون برنامه اعمال شد که همچنان ادبیات قدیمی را تکرار می کرد.

با این حال، سال ۲۰۱۵ اتحاد مهمی برای آیتونز بوسیله همراه داشت. از آغاز فعالیت آیتونز ۱۴ سال گذشته بود و در این مدت، روال ی گوش دادنِ کاربران به موسیقی فرق های عمده ای کرده بود. حال اپلیکیشن جدیدی بوسیله نام اسپاتیفای حیات داشت که قطعات موسیقی را درقالب مفهوم جدیدی تحت عنوان استریمینگ دراختیار کاربران فراغت می داد. استقبال پرشور کاربران از اسپاتیفای، اپل را به ساخت نمونه ی اختصاصی وادار کرد. به دنبالِ این موضوع، اپل موزیک معرفی شد؛ سرویسی که در آینده ای نزدیک، آیتونز را برای ابد بر می زد.

استیو جابز در زمان رونمایی از آیتونز، از واژه ی «انقلاب» برای توصیف آن استعمال کرد؛ زبان ای که اگرچه درابتدا عبث مطلب را عمل می کرد؛ ولی با بخشیدن زمان، کم اندک جوهره ی خود را از مشت داد. حال اپل موزیک دقیقاً همان هدفی را دارد که استیو جابز ۱۸سال پیش با آیتونز داشت. اپل موزیک می خواهد به یکه تاز عرصه ی موسیقی دگرگونی شود؛ هدفی که قطعاً نیازمند پیمودن طرز محظور خواهد بود.

اگرچه اپل در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2019، آیتونز را بوسیله نعوظ رسمی بازنشسته کرد؛ اما تأثیری که این دستور کار روی صنعت موسیقی گذاشت، هرگز فراموش نخواهد شد.بیشتر بخوانید:نتیجه نظرسنجی: کاربران زومیت iPad OS و Mac Pro را دوست داشتنی ترین های WWDC امسال می داننداپل احتمالا امسال هفت مک بوک جدید معرفی خواهد کردطراحی مربع شکل دوربین آیفون 11 تأیید شد۱۰ انفراد جدید اپل که ایده آن متعلق به خودش نیستتویوتا با قیمت ترین برند خودروساز گیتی باقی ماند
  • ۹۸/۰۳/۲۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی